نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپورجعفر, علیfa_IR
dc.contributor.authorبمانیان, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorرنجبر, احسانfa_IR
dc.contributor.authorپورجعفر, محمد رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:28:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:28:50Z
dc.date.available1399-07-09T04:28:50Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:28:50Z
dc.date.issued2014-06-22en_US
dc.date.issued1393-04-01fa_IR
dc.date.submitted2013-04-30en_US
dc.date.submitted1392-02-10fa_IR
dc.identifier.citationپورجعفر, علی, بمانیان, محمدرضا, رنجبر, احسان, پورجعفر, محمد رضا. (1393). مقایسۀ تطبیقی توسعۀ فضاهای زیرزمینی حمل و نقل عمومی به‎منزلۀ ابزاری برای کاهش آلودگی هوا (مورد مطالعه: تهران و توکیو). پژوهشهای جغرافیای انسانی, 46(2), 415-426. doi: 10.22059/jhgr.2014.51571fa_IR
dc.identifier.issn2008-6296
dc.identifier.issn2423-7736
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jhgr.2014.51571
dc.identifier.urihttps://jhgr.ut.ac.ir/article_51571.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/262320
dc.description.abstractاختصاص بیشتر معابر رو زمینی در شهر تهران به حمل و نقل خصوصی و عمومی با مصرف حجم بالای سوخت‎های فسیلی، موجب انتشار آلاینده‎هایی همچون مونواکسید و ذرات معلق‎شده که پیامد آن، آلودگی خطرناک هوایی است که در تهران حکمفرما شده و مشکلات عدیده‎ای مانند بیماری‎ها و مرگ‎ومیر شهروندان را از خود برجای گذاشته است، درحالیکه شهرهای بزرگی همچون توکیو کمتر با این مشکل روبه‎رو هستند. هدف پژوهش کاربردی پیش رو، بررسی فواید استفاده از فضاهای حمل و نقل زیرزمینی در راستای کمک به کاهش آلودگی هوای شهر تهران است. چگونگی تأثیر توسعۀ فضاهای حمل و نقل زیرزمینی بر کاهش آلودگی هوا در سطح شهر تهران، سؤال اصلی پژوهش را تشکیل می‎دهد. در این راستا با مطالعات توصیفی ـ تحلیلی و با مقایسۀ تطبیقی اقدامات انجام شده در زمینۀ توسعۀ فضاهای زیرزمینی برای کاهش آلودگی هوا در شهر تهران و توکیو، به پرسش مورد نظر پاسخ داده شده است. یافته‎های پژوهش نشان می‎دهد که کاهش زمان سفرها، مسافت جابه‎جایی‎های درون‎شهری، امکان بهبود وضعیت هوای موجود و در نتیجۀ کاهش منواکسیدکربن، اکسیدهای ازت، هیدروکربن‎های نسوخته و ذرات معلق در هوا و تغییر نوع مصرف سوخت با هدف تأثیر مثبت بر کاهش آلودگی هوای شهر تهران، ازجمله محاسن توسعۀ فضاهای حمل و نقل زیرزمینی در این شهر شمرده می‎شوند. در پایان برای شهر بزرگ تهران با شرایط کنونی، معابر هم‎سطح و قیمت بالای اراضی و توسعۀ حمل و نقل عمومی در سطوح زیرین با استفاده از سوخت‎های غیر فسیلی توصیه می‎شود.fa_IR
dc.format.extent2087
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehranen_US
dc.relation.ispartofپژوهشهای جغرافیای انسانیfa_IR
dc.relation.ispartofHuman Geography Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jhgr.2014.51571
dc.subjectآلودگی هواfa_IR
dc.subjectتوکیوfa_IR
dc.subjectتهرانfa_IR
dc.subjectحمل و نقل زیرزمینیfa_IR
dc.subjectفضای شهریfa_IR
dc.subjectمحیط زیستfa_IR
dc.subjectمعماری و شهرسازیfa_IR
dc.titleمقایسۀ تطبیقی توسعۀ فضاهای زیرزمینی حمل و نقل عمومی به‎منزلۀ ابزاری برای کاهش آلودگی هوا (مورد مطالعه: تهران و توکیو)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناس ارشد طراحی شهری، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume46
dc.citation.issue2
dc.citation.spage415
dc.citation.epage426


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد