| dc.contributor.author | پورجعفر, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | بمانیان, محمدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | رنجبر, احسان | fa_IR |
| dc.contributor.author | پورجعفر, محمد رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:28:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:28:50Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:28:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:28:50Z | |
| dc.date.issued | 2014-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-04-30 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-02-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | پورجعفر, علی, بمانیان, محمدرضا, رنجبر, احسان, پورجعفر, محمد رضا. (1393). مقایسۀ تطبیقی توسعۀ فضاهای زیرزمینی حمل و نقل عمومی بهمنزلۀ ابزاری برای کاهش آلودگی هوا (مورد مطالعه: تهران و توکیو). پژوهشهای جغرافیای انسانی, 46(2), 415-426. doi: 10.22059/jhgr.2014.51571 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6296 | |
| dc.identifier.issn | 2423-7736 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jhgr.2014.51571 | |
| dc.identifier.uri | https://jhgr.ut.ac.ir/article_51571.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/262320 | |
| dc.description.abstract | اختصاص بیشتر معابر رو زمینی در شهر تهران به حمل و نقل خصوصی و عمومی با مصرف حجم بالای سوختهای فسیلی، موجب انتشار آلایندههایی همچون مونواکسید و ذرات معلقشده که پیامد آن، آلودگی خطرناک هوایی است که در تهران حکمفرما شده و مشکلات عدیدهای مانند بیماریها و مرگومیر شهروندان را از خود برجای گذاشته است، درحالیکه شهرهای بزرگی همچون توکیو کمتر با این مشکل روبهرو هستند. هدف پژوهش کاربردی پیش رو، بررسی فواید استفاده از فضاهای حمل و نقل زیرزمینی در راستای کمک به کاهش آلودگی هوای شهر تهران است. چگونگی تأثیر توسعۀ فضاهای حمل و نقل زیرزمینی بر کاهش آلودگی هوا در سطح شهر تهران، سؤال اصلی پژوهش را تشکیل میدهد. در این راستا با مطالعات توصیفی ـ تحلیلی و با مقایسۀ تطبیقی اقدامات انجام شده در زمینۀ توسعۀ فضاهای زیرزمینی برای کاهش آلودگی هوا در شهر تهران و توکیو، به پرسش مورد نظر پاسخ داده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که کاهش زمان سفرها، مسافت جابهجاییهای درونشهری، امکان بهبود وضعیت هوای موجود و در نتیجۀ کاهش منواکسیدکربن، اکسیدهای ازت، هیدروکربنهای نسوخته و ذرات معلق در هوا و تغییر نوع مصرف سوخت با هدف تأثیر مثبت بر کاهش آلودگی هوای شهر تهران، ازجمله محاسن توسعۀ فضاهای حمل و نقل زیرزمینی در این شهر شمرده میشوند. در پایان برای شهر بزرگ تهران با شرایط کنونی، معابر همسطح و قیمت بالای اراضی و توسعۀ حمل و نقل عمومی در سطوح زیرین با استفاده از سوختهای غیر فسیلی توصیه میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2087 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tehran | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای جغرافیای انسانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Human Geography Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jhgr.2014.51571 | |
| dc.subject | آلودگی هوا | fa_IR |
| dc.subject | توکیو | fa_IR |
| dc.subject | تهران | fa_IR |
| dc.subject | حمل و نقل زیرزمینی | fa_IR |
| dc.subject | فضای شهری | fa_IR |
| dc.subject | محیط زیست | fa_IR |
| dc.subject | معماری و شهرسازی | fa_IR |
| dc.title | مقایسۀ تطبیقی توسعۀ فضاهای زیرزمینی حمل و نقل عمومی بهمنزلۀ ابزاری برای کاهش آلودگی هوا (مورد مطالعه: تهران و توکیو) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناس ارشد طراحی شهری، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.citation.volume | 46 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 415 | |
| dc.citation.epage | 426 | |