• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشهای جغرافیای انسانی
    • دوره 50, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشهای جغرافیای انسانی
    • دوره 50, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل الگوهای فضایی گردشگری شهری (مطالعۀ موردی: فضاهای گردشگری شهر اصفهان)

    (ندگان)پدیدآور
    قائد رحمتی, صفردانشمندی, نغمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.282 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    صنعت گردشگری در دهه‌های اخیر روند روبه‌‌رشدی را طی کرده و تأثیر بسیاری در اقتصاد کشورها داشته است. این مقوله الگوهای فضایی مختلفی دارد که یکی از انواع آن به‌‌دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری در شهرها، گردشگری شهری نام دارد. به‌منظور بهبود و ارتقای سیستم گردشگری، به‌‌ویژه در شهرهایی با بافت قدیمی مانند اصفهان که فضاهای گردشگری آن‌‌ها بیشتر در هستۀ مرکزی و تاریخی تمرکز دارند، لزوم تشخیص الگوهای فضایی گردشگری و ساماندهی آن‌‌ها احساس می‌شود.در پژوهش پیش‌‌رو با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، آمارۀ فضایی موران و آمارۀ G، تحلیل‌های هم‌‌بستگی فضایی، خوشه‌بندی، لکه‌های داغ و سرد، همسایگی و مرکز متوسط انجام شد. براین‌‌اساس شاخص موران 73/0 و نزدیک به 1 به‌‌دست آمد که نشان‌دهندۀ وجود هم‌‌بستگی فضایی است؛ بدین‌‌ معنا که مکان‌یابی‌ها به‌صورت پراکنده انجام نشده‌‌اند و ارتباطی منسجم با یکدیگر دارند. فضاهای گردشگری جدیدنیز به‌صورت متوازن توزیع شده‌اند. نتایج نشان می‌‌دهد دو فضای گردشگری مجموعۀ ارگ جهان‌نما و مجموعۀ تفریحی باغ غدیر در شهر اصفهان، خوشه‌بندی‌‌ای با مقادیر بالا دارندو با فضاهای مشابه خود که از نظر میزان دسترسی به خدمات مدنظر در سطحی مشابه هستند، محاصره شده‌اند.لکۀ داغ فضاهای گردشگری جدید، شهربازی ارگ جهان‌نماست که از تمام معیارهای مورد بررسی در پژوهش برخوردار است. در مطالعۀ حاضر، تحلیل همسایگی مناطق دارای اولویت انجام شد تا مکان‌یابی فضاهای گردشگری آتی به‌‌کمک تحلیل مرکز متوسط محدودۀ دارای اولویت برای ارائۀ خدمات مورد نیاز گردشگر صورت بگیرد.
    کلید واژگان
    تحلیل فضایی
    فضاهای گردشگری جدید
    مکان‌یابی
    جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-12-22
    1397-10-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    استادیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه تربیت‌مدرس تهران
    دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری، مؤسسۀ آموزش عالی دانش‌پژوهان اصفهان

    شاپا
    2008-6296
    2423-7736
    URI
    https://jhgr.ut.ac.ir/article_61643.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/262262

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب