• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشهای جغرافیای انسانی
    • دوره 50, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشهای جغرافیای انسانی
    • دوره 50, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی ‌میزان ‌انطباق ‌سامانه ‌اتوبوس‌های تندرو ‌شهر ‌تهران ‌با ‌رویکرد ‌توسعۀ ‌حمل‌ونقل محور

    (ندگان)پدیدآور
    رجایی, سید عباسفرجی سبکبار, حسنعلی‌درودی‌نیا, عباسقربانی, رامین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.355 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه ‌رشد ‌مالکیت ‌و ‌گرایش ‌روزافزون ‌مردم ‌به ‌خودروهای ‌شخصی ‌در ‌شهرها، ‌سبب ‌افزایش ‌حجم ‌ترافیک ‌و ‌آلودگی‌های ‌زیست‌محیطی ‌شده ‌است؛ ‌از ‌این‌رو ‌در ‌دیدگاه‌های ‌معاصر ‌شهرسازی، ‌رویکرد «‌توسعة ‌حمل‌ونقل‌محور» ‌با ‌گرایش ‌به ‌گسترش ‌حمل‌ونقل ‌عمومی ‌و ‌توسعة ‌شهرها ‌بر ‌مبنای ‌آن، ‌یکی ‌از ‌راهکارهای ‌مقابله ‌با ‌این ‌جریان ‌است ‌که ‌موفقیت ‌سامانة ‌حمل‌ونقل ‌عمومی ‌در ‌آن، ‌منوط ‌به ‌پذیرش ‌و ‌اجرای ‌الزاماتی ‌است. ‌بدین‌منظور، ‌سامانة ‌اتوبوس‌های ‌تندرو ‌شهر ‌تهران ‌از ‌نظر انطباق ‌با ‌الزامات ‌فیزیکی ‌این ‌رویکرد ‌و ‌اهداف ‌کیفی ‌آن ‌مطالعه ‌شد. ‌پژوهش ‌حاضر ‌کاربردی-توسعه‌ای، ‌و ‌توصیفی-تحلیلی ‌است ‌که ‌پس ‌از ‌تشریح ‌مفاهیم، ‌به‌منظور ‌بررسی ‌میزان انطباق ‌دو ‌خصوصیت ‌فیزیکی ‌توسعة ‌فشرده ‌و ‌اختلاط ‌کاربری‌ها، ‌با ‌استفاده ‌از ‌تکنیک ‌خوشه‌بندی ‌فازی، ‌با ‌خطوط ‌ترکیب ‌شد. ‌سپس ‌نقشه‌های ‌پهنه‌بندی ‌آلودگی ‌برای ‌بررسی ‌ارتباط ‌میان ‌اهداف ‌کیفی، ‌یعنی ‌زیست‌پذیری ‌(آلودگی ‌هوا) ‌با ‌استفاده ‌از ‌روش‌های ‌خوشه‌بندی ‌فازی ‌و ‌میان‌یابی ‌ترسیم، ‌و ‌با ‌نقشة ‌الزامات ‌مطابقت ‌داده ‌شد. ‌براساس ‌نتایج ‌بخش ‌اول، ‌مناطق ‌10، ‌12، ‌13، ‌14، ‌15، ‌16 ‌و ‌20 ‌کمترین ‌میزان ‌انطباق ‌را ‌با ‌الزامات ‌فیزیکی ‌دارند. ‌در ‌بخش ‌دوم ‌هم ‌مشخص ‌شد ‌که ‌کیفیت ‌هوای ‌مناطق ‌10، ‌11، ‌12، ‌13، ‌14، ‌15، ‌16 ‌و ‌20 ‌در ‌بحرانی‌ترین ‌وضعیت ‌قرار ‌دارد. ‌پس ‌از ‌مقایسة ‌دو ‌نقشه ‌مشاهده ‌شد ‌وضعیت ‌کیفیت ‌هوای ‌مناطقی ‌با ‌کمترین ‌مطابقت، ‌در ‌نامناسب‌ترین ‌حالت ‌قرار ‌دارد. ‌به‌طورکلی ‌می‌توان ‌گفت ‌فراهم‌نبودن ‌الزامات ‌رویکرد ‌در ‌اطراف ‌خطوط ‌مانع ‌از ‌تحقق ‌اهداف ‌شده ‌است.
    کلید واژگان
    ‌پهنه بندی ‌آلودگی ‌هوا
    ‌حمل ونقل محور
    ‌رویکرد ‌توسعة ‌سامانة ‌اتوبوسهای ‌تندرو
    ‌روش ‌خوشه بندی
    حمل و نقل

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-09-23
    1397-07-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    ‌استادیار ‌جغرافیا ‌و ‌برنامهریزی ‌شهری، ‌دانشگاه ‌تهران
    ‌دانشیار ‌دانشکدة ‌جغرافیا، ‌دانشگاه ‌تهران
    ‌دانشجوی ‌کارشناسی ‌ارشد ‌جغرافیا ‌و ‌برنامهریزی ‌شهری، ‌دانشگاه ‌تهران
    ‌دانشجوی ‌کارشناسی ‌ارشد ‌برنامهریزی ‌آمایش ‌سرزمین، ‌دانشگاه ‌تهران

    شاپا
    2008-6296
    2423-7736
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jhgr.2017.60770
    https://jhgr.ut.ac.ir/article_60770.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/262248

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب