سنجش مؤلفههای شخصیت در گرایش روستاییان به کارآفرینی (مورد مطالعاتی: شهرستان خدابنده)
(ندگان)پدیدآور
سلمانی, محمدحاجیلو, مهدیتلخاب, امیرنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کمک به توسعة روستاها و خروج از مشکلات جاری در زمینههای اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و زیستمحیطی، نیازمند گرایش به عرصههای نوین و کارآمد است. یکی از این عرصهها کارآفرینی است که شناخت نگرش روستاییان و درک آنان از ویژگیهای شخصیتی برای ورود به این عرصه بسیار ضروری است. پژوهش حاضر با هدف سنجش مؤلفههای شخصیت در گرایش روستاییان به کارآفرینی، در بخش مرکزی شهرستان خدابنده بررسی شده است. این پژوهش توصیفی-تحلیلی است و گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی بهوسیلۀ پرسشنامه صورت گرفته است. جامعة آماری پژوهش شامل روستاییان دهستان حومه و بخش مرکزی شهرستان، و نمونة مورد بررسی شامل روستاهای زواجر، شیخالو، بیجقین و توپقره با مجموع 1039 خانوار است. در این پژوهش، 348 نفر از روستاهای مذکور بهعنوان نمونة مورد مطالعه، براساس فرمول کوکران تعیین شدند و شاخصهای مؤلفۀ شخصیت شامل موارد زمینهای، تواناییهای درونی، امیال فردی، برداشتهای فردی و تواناییهای ارتباطی افراد بررسی شد. برای آزمون فرضیات، از روشهای آماری T و آزمون F در نرمافزار Spss استفاده شد. نتایج نشان میدهد روستاییان از میان مؤلفههای شخصیت، به شاخص امیال و برداشت فردی برای ورود به کارآفرینی گرایش دارند. همچنین مطابق نتایج، تحصیلات، کسب سود، اراده و پشتکار، و آشنایی با منابع اطلاعاتی، مهمترین نماگرها در هر شاخص بهشمار میآیند.
کلید واژگان
شهرستان خدابندهکارآفرینی
مؤلفههای شخصیت
مردم محلی
جغرافیا و برنامه ریزی روستایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تهراندانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تهران
شاپا
2008-62962423-7736




