• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بهداشت و درمان
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بهداشت و درمان
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه ادراک پرستاران ازعدالت سازمانی و رفتارهای انتقام جویانه در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1395

    (ندگان)پدیدآور
    بهرامی, محمدامینبیدکی, سیدسجادشفیعی, محجوبشرفی, فرزانهبهاری نیا, سجاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    460.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: عدالت سازمانی درجه‌ای است که کارکنان احساس می‌کنند قوانین و سیاست‌های سازمانی مربوط به کار آنها منصفانه است. هدف از پژوهش حاضر، رابطه ادراک پرستاران از عدالت سازمانی و رفتارهای انتقام‌جویانه در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1395 بود. روش پژوهش: این مطالعه توصیفی – همبستگی بود که به صورت مقطعی درسال 1395 در 3 بیمارستان آموزشی انجام شد. جامعه مورد پژوهش شامل پرستاران بودند. 190 نفر از پرستاران در این مطالعه شرکت کردند. داده‌های پژوهش به وسیله پرسشنامه‌های استاندارد عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن 1998) و پرسشنامه رفتار انتقام جویانه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه24 و با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و ضریب همبستگیPearson  انجام گرفت. یافته‌ها: میانگین امتیاز عدالت سازمانی، توزیعی، رویه‌ای و تعاملی در بیمارستان‌های مورد مطالعه به ترتیب 64/0 ± 40/3 ، 73/0 ± 91/3 ، 76/0 ± 14/3 و 82/0 ± 90/2 بود. میانگین امتیاز رفتارهای انتقام جویانه در این بیمارستان‌ها، 45/0 ± 59/4 به دست آمد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که عدالت ادراک شده توزیعی رابطه‌ی معناداری با رفتارهای انتقام‌جویانه دارد. همبستگی به دست آمده بین عدالت توزیعی و رفتارهای انتقام‌جویانه 16/0 می‌باشد با توجه به نتایج به دست آمده، هرگونه اقدامی‌که منجر به عادلانه‌تر شدن و منصفانه‌تر شدن پرداخت‌ها بشود، باعث کم شدن رفتارهای انتقام‌جویانه خواهد شد.
    کلید واژگان
    عدالت سازمانی
    پرستار
    رفتارهای انتقام‌جویانه
    بیمارستان

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-11-21
    1395-09-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
    دانشجوی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
    دانشجوی کارشناسی بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
    دانشجوی کارشناسی بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
    دانشجوی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران

    شاپا
    2476-3012
    2476-3020
    URI
    http://jhm.srbiau.ac.ir/article_10218.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/261682

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب