• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بهداشت و درمان
    • دوره 3, شماره1 و 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بهداشت و درمان
    • دوره 3, شماره1 و 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه جو سازمانی و پاسخگویی در بیمارستان های منتخب دولتی خصوصی و خیریه شهرستان های همدان و یزد در سال 1392

    (ندگان)پدیدآور
    قرایی, حجت الهبهرامی, محمد امینحمیدی, ید الهعسکری, روح الهتاپاک, لیلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    239.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: پاسخگویی برای سیاست گذاران و مدیران سلامت بسیار با اهمیت است و به معنی تعهد بیمارستان به انجام اقدامات سودبخش برای جامعه میباشد. جو سازمانی درک کارکنان از محیطی است که در آن کار میکنند. جو سازمانی نفوذ بسیاری در عملکرد منابع انسانی دارد. امروزه اداره اثربخش بیمارستان‌ یکی از چالشهای اساسی نظام سلامت هر کشور میباشد. هدف پژوهش بررسی رابطه جو سازمانی و پاسخگوئی در بیمارستانهای همدان و یزد بود.روش پژوهش: مطالعه حاضر پژوهشی مقطعی و از نوع تحلیلی است که در سال 1392 در شهرهای همدان و یزد انجام شد. جامعه پژوهش شامل کارکنان و بیماران بیمارستانهای منتخب بود. داده ها به وسیله 2 پرسشنامه جوسازمانی ساسمن و دیپ و پاسخگوئی WHO جمع آوری گردید. پرسشنامه جو سازمانی را کارمندان و پاسخگویی را بیماران تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده توسط نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: آزمون مقایسه میانگین ها نشان داد در بیمارستانهای همدان بین جو سازمانی و پاسخگویی رابطه معنادار نیست(p=0.315)، اما در بیمارستان های یزد جو سازمانی رابطه معنادار با پاسخگویی دارد(p=0.019) و در کل رابطه جو سازمانی و پاسخگویی معنادار نیست(p=0.449). نتیجه گیری: نتایج نشان داد جو سازمانی بیمارستانهای مورد بررسی در سطح متوسط بوده و تفاوت معناداری بین بیمارستانها وجود ندارد. اما میزان پاسخگویی بیمارستانهای خصوصی بهتر از دولتی و خیریه بود. این واقعیت لزوم توجه بیشتر مسئولین به اهمیت امکانات و نیروی انسانی بخش دولتی و کمک به بیمارستانهای خیریه جهت ارتقای پاسخگویی و ارائه خدمات با کیفیت تر را می طلبد.کلیدواژه ها: جو سازمانی،پاسخگویی،بیمارستان،مالکیت بیمارستان
    کلید واژگان
    "جو سازمانی"
    "پاسخگویی"
    "بیمارستان"
    "مالکیت بیمارستان"

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2011-08-23
    1390-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس بهداشت- دانشگاه علوم پزشکی همدان- مرکز بهداشت شهرستان همدان
    مدیر گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد- عضو هیئت علمی
    مدیر گروه میریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان- هیئت علمی
    عضو گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد- هیئت علمی
    دانشجوی دکترای تخصصی آمار زیستی

    شاپا
    2476-3012
    2476-3020
    URI
    http://jhm.srbiau.ac.ir/article_2603.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/261569

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب