| dc.contributor.author | تجلیل, دکتر جلیل | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:19:29Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:19:29Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:19:29Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:19:29Z | |
| dc.date.issued | 1999-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1377-12-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | تجلیل, دکتر جلیل. (1377). صورتگری هنری در شعر خاقانی برگرفته از بلاغت قرآنی. هنرهای زیبا, 45(0) | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://jhz.ut.ac.ir/article_17125.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/259161 | |
| dc.description.abstract | خاقانی این شاعر توانای فارسی زبان دردیوان خود با ذهن وقاد و نکته یاب در اقیانوس بلاغت اعجاز نشان قرآنی آثار شگرفی در روان خوانندگان پدید آورده و ایمانی استوار می آفریند. تصویری از پیام تربیت و تعلیم انسانها که باید در دل آدمی نقش بندد و پرستش خدای بی نیاز کند.
آدمی با هفت اندام کسلان که مراد همان پیشانی و کف دو دست و دو زانو و نوک انگشتان پاها است در سجده واجب بر خاک تکیه می کند و به تقرب پیشگاه حق تعالی می پردازد.
در این مقاله مؤلف با نگاهی به اشعار خاقانی به تسمیه اسماء آیات و سوره از راه مجاز جزء و کل بمثابه ابزاری برای برخورداری از نمایش اسماء با بهره گیری از مقوله بلاغی که امکان تجری پیدا کرده است، می پردازد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 184 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | هنرهای زیبا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Honar-ha-ye Ziba | en_US |
| dc.subject | تمثیل قرآنی | fa_IR |
| dc.subject | خاقانی | fa_IR |
| dc.subject | صورتگری | fa_IR |
| dc.subject | نماز | fa_IR |
| dc.title | صورتگری هنری در شعر خاقانی برگرفته از بلاغت قرآنی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 45 | |
| dc.citation.issue | 0 | |