مدیریت سود با انگیزههای مالیاتی در گروههای تجاری
(ندگان)پدیدآور
علیصوفی, هاشممحمدپور, نعیمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شرکتهای عضو گروههای تجاری در مقایسه با شرکتهای مستقل، انگیزة بیشتری برای انتقال سود برای اهداف مالیاتی دارند و برای انتقال سود از طریق معاملات درونگروهی با کنترل قیمتگذاری انتقالی دارای انعطافپذیری بالاتری هستند. همچنین، شرکتهای عضو گروه این توانایی را دارند تا با تخصیص دقیق سود و زیانها بین شرکتهای مشمول مالیات و معاف از مالیات، مالیات کمتری پرداخت کنند. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی و تبیین انگیزههای مالیاتی مدیریت سود در گروههای تجاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدل پنل نامتوازن و روش حداقل مربعات معمولی استفاده شده است. نتیجة بررسی 146 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1383 الی 1392 حاکی از آن است که شرکتهای عضو گروههای تجاری در مقایسه با شرکتهای مستقل سودشان را بیشتر مدیریت میکنند. همچنین، نتایج این تحقیق نشان میدهد که مدیریت سود در شرکتهای عضو گروههای تجاری متنوع در مقایسه با شرکتهای وابسته به سایر گروهها (غیرمتنوع) بیشتر است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که انگیزة اصلی مدیریت سود در گروههای تجاری (متنوع و غیرمتنوع)، انگیزة مالیاتی است. در حقیقت، هدف مدیریت سود در شرکتهای عضو گروههای تجاری، پرداخت مالیات کمتر است. همچنین نتایج این تحقیق نشان میدهد که در گروههای تجاری (متنوع و غیرمتنوع) که واحد اصلی مالک بیش از 50 درصد شرکت فرعی است، مدیریت سود بالاتری اتفاق میافتد.
کلید واژگان
مدیریت سودگروههای تجاری
اجتناب از پرداخت مالیات
نرخ مؤثر مالیاتی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
استادیار حسابداری مرکزآموزش عالی سناباد، گلبهاردانشجوی کارشناسیارشد حسابداری مرکزآموزش عالی سناباد، گلبهار
شاپا
2538-28882538-2284




