دوره 14, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تحولات در تاریخنگاری علم و توجه به مسألۀ «علم و ارزش»
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-07-22)در چند دهۀ اخیر فیلسوفان علم به مسألۀ اثرگذاریِ ارزشها بر نظریههای علمی توجه بسیار بیشتری نشان دادهاند. تا پیش از آن، عموماً دیدگاهی حاکم بود که مرزی قاطع میان ساحت علم و ارزش رسم میکرد. به ویژه در نیمۀ دوم قرن بیستم، ...
-
چرا دوگانگی میان برونگرایی و درونگرایی نباید منحل شود تحلیلی از تاریخ تمایز علم محض/ علم کاربردی
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-07-22)در حالیکه مدافعان تحلیلهایِ درونگرایانه سعی دارند با استفاده از ویژگیهای شناختیْ علوم محض و کاربردی را از یکدیگر متمایز کنند، مدافعان تحلیلهای برونگرایانه تلاش میکنند با توسل به ویژگیهای غیرشناختی یا زمینهایْ تمایز ...
-
رویکردهای «عقلانی» و «اجتماعی» به تاریخنگاری علم و معضل «غیرتاریخی» بودن
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-07-22)در این نوشته ابتدا پیشنهادهای توماس کوهن در خصوص نقش عوامل بیرونی و اجتماعی را در تاریخ علم مرور خواهیم کرد. سپس به دو رویکرد عقلانی و اجتماعی در تاریخنگاری علم که هر دو واکنشی به سخن کوهن بودهاند اشاره میکنیم. نشان ...
-
مورخ یا کیمیاگر به مثابۀ ریشهشناس: مطالعۀ موردی عنوان «ال-کیمیا»
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-07-22)شیوههای مختلف تاریخنگاری، نظیر حالمحور، تاریخی-فلسفی، کُربنی و یونگی، در بازسازی تاریخ کیمیای دورۀ اسلامی به کار گرفته شده است. در این میان، یکی از فنونی که در هر یک از این شیوهها، به نحوی از انحا، میتواند به کار آید، ...
-
نکاتی در بارهٔ تاریخنگاری انتقال علوم جدید: پیشینه و روش
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-07-22)انتقال علوم همزمان با گسترش استعمارگری شتاب گرفت و به صورت یکی از پدیدههای توأمان این تلاش برای جهانگشایی ظاهر شد. تاریخنگاری علم تا سالهای هشتاد قرن نوزده در جهان غرب و همچنین ایران غالباً ...



