الگوی انتقال قیمت پسته ایران در بازار جهانی
(ندگان)پدیدآور
حسینی, سید صفدردوراندیش, آرشنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پسته مهمترین محصول ارزآور کشاورزی و پس از نفت و فرش سومین کالای مهم صادراتی ایران است. هدف از مطالعه حاضر بررسی نحوه انتقال قیمت از سرمزرعه به قیمتهای صادراتی و نیز قیمتهای جهانی پسته است. دوره زمانی مورد نظر این مطالعه، سالهای 81-1365 میباشد. نتایج آزمون علیت گرنجر نشان میدهد که تغییرات قیمت سرمزرعه و قیمت صادراتی پسته ایران علت تغییر قیمتهای جهانی نیستند. همچنین رابطه دو طرفهای بین قیمتهای سرمزرعه و قیمت صادراتی وجود دارد. نتایج برآورد الگوی تجربی تحقیق نشان میدهد که انتقال قیمتها از سرمزرعه به بازار صادرات و از بازار صادرات به سرمزرعه نامتقارن است و کاهش قیمتها از سرمزرعه سریعتر و کاملتر از افزایش قیمتها به سطح صادرات منتقل میشود و کشش کاهش قیمتها بزرگتر از کشش افزایش قیمتها است. در حالیکه افزایش قیمتها سریعتر و کاملتر از کاهش قیمتها از سطح صادرات به سرمزرعه منتقل میشود و کشش افزایش قیمتها بزرگتر از کشش کاهش قیمتهاست. بنابراین سود صادرکننده از هر دو جهت محدود میشود. لذا اتخاذ سیاستهایی در جهت تقویت صادرکنندگان این محصول توصیه میشود.
کلید واژگان
انتقال نامتقارن قیمتیپسته
صادرات
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2006-04-211385-02-01




