• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم کشاورزی ایران
    • دوره 36, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم کشاورزی ایران
    • دوره 36, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نگرش کشاورزان و کارشناسان استان ایلام نسبت به خصوصی سازی ترویج کشاورزی

    (ندگان)پدیدآور
    فرخی, صفاصدیقی, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    215.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه راهکار خصوصی‏سازی ترویج کشاورزی، به عنوان نمادی مکمل برای ترویج دولتی جایگاه قابل‏قبولی پیدا کرده‏است، به‏گونه‏ای که در دو دهة گذشته بسیاری از کشورها مراتبی از آن را به طور موفق تجربه نموده‏اند. هدف این تحقیق، بررسی نگرش کارشناسان ترویج و کشاورزان استان ایلام نسبت به خصوصی‏سازی ترویج کشاورزی و تعیین تأثیر ویژگیهای فردی و حرفه‏ای پاسخگویان بر نگرش آنان بوده است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی کارشناسان ترویج استان ایلام و کشاورزان خرده پای استان تشکیل دادند. نتایج نشان می‌دهد که5/51% از کارشناسان نسبت به خصوصی سازی ترویج نگرش «منفیِ» یا «نسبتاً منفی» و 5/48% از آنان نگرش «نسبتاً مثبت» یا «مثبت» دارند. در مورد کشاورزان نیز، 5/72% نسبت به خصوصی‏سازی ترویج نگرش «منفی» یا «نسبتاً منفی» و 5/27% دارای نگرش «نسبتاً مثبت» یا «مثبت» بوده‏اند. وضعیت مکانیزاسیون فعالیتهای کشاورزی توسط آنان عموماً «ضعیف» ‏و مشارکت آنان در فعالیتهای ترویجی نیز عموماً «متوسط» بوده ‏است. ضرایب همبستگی بدست ‏آمده نشان می‌دهد که بین جمعیت روستا (22%= r)، میزان اراضی زراعی(39%= r)، میزان مکانیزاسیون (25%= r) و مشارکت در فعالیتهای ترویجی(823/0= r) با نگرش کشاورزان نسبت به خصوصی سازی ترویج رابطه مثبت و معنی‏داری وجود داشته‏‏ است. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان می‏دهد که دومتغیر مشارکت در فعالیتهای ترویجی و میزان اراضی زراعی کشاورزان، تبیین‏کننده 27% از تغییرات در نگرش آنان بوده‏است. برگزاری دوره‏های آموزشی پیرامون خصوصی‏سازی برای کارشناسان و کشاورزان، افزایش پوشش آموزشی ترویج از طریق بکارگیری مروجین دولتی و خصوصی، تقویت ارتباط دوسویه بین مروجین و محققین، برگزاری گردهمایی‏های تخصصی پیرامون خصوصی‏سازی ترویج، تشکیل کمیته خصوصی‏سازی ترویج در سطح ستادی وزارت جهاد کشاورزی و انجام مطالعات کاربردی از جمله پیشنهادهایی است که بر اساس نتایج حاصله ارائه شده‏است.
    کلید واژگان
    برنامه‌های ترویجی
    ترویج کشاورزی
    تعدیل اقتصادی
    خصوصی‏سازی
    مشارکت
    مکانیزاسیون
    نگرش

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2005-04-21
    1384-02-01
    ناشر
    پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران

    URI
    https://jijas.ut.ac.ir/article_17606.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/256690

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب