نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorباقری, اصغرfa_IR
dc.contributor.authorشهبازی, اسماعیلfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:12:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:12:01Z
dc.date.available1399-07-09T04:12:01Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:12:01Z
dc.date.issued2003-05-22en_US
dc.date.issued1382-03-01fa_IR
dc.identifier.citationباقری, اصغر, شهبازی, اسماعیل. (1382). عوامل تعیین کننده نیازهای آموزشی جوانان روستایی برای بهره برداری پایدار از مزارع برنج (مطالعه موردی : شهرستان آمل - مازندران). مجله علوم کشاورزی ایران, 34(3)fa_IR
dc.identifier.urihttps://jijas.ut.ac.ir/article_17539.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/256623
dc.description.abstractهدف از این مطالعه ، تعیین نیازهای آموزشی جوانان روستایی برای بهره برداری پایدار از مزارع برنج و تعیین عوامل مؤثر بر نیازهای آموزشی آنان است . در این راستا ، نیازهای آموزشی جوانان در زمینه های کشت برنج ، بهبود روشهای بهره برداری از مزارع ، سرویس و نگهداری ماشین آلات و کشت شبدر برسیم بررسی شد و تأثیر متغیر های سن ، سواد ، تجربه ، ارتباط با منابع کسب اطلاعات ، سواد پدر، شغل پدر، درآمد خانواده ، شرایط منطقه و فاصله روستا تا مرکز شهرستان بر مهارتها و نیازهای آموزشی آنان تعیین گردید. این تحقیق به روش پیمایشی انجام شد و جمعیت مورد مطالعه‌ی آن ، جوانان روستایی شهرستان آمل بوده اند . نمونه مورد مطالعه 189 نفر از جوانان 24-15 ساله‌ی 21 روستا بوده اند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت و از آماره های فراوانی ، درصد، تجزیه واریانس ، ضریب همبستگی پیر سون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده به عمل آمد. نتایج نشان می دهد که جوانان روستایی در زمینه های مورد بررسی مهارتهای اندکی داشته اند به نحوی که برای مراحل کاشت، داشت و برداشت برنج به ترتیب 1/75 ، 1/83، 5/65، درصد وبرای بهبود روشهای بهره برداری ، سرویس و نگهداری ماشین آلات و کشت شبدر برسیم 5/60، 8/89، 9/81 درصد از پاسخگویان به آموزش نیاز داشته اند . همچنین در بین مهارتهای جوانان بعضی مناطق تفاوت معنی داری مشاهده گردید. سواد جوانان در سطوح پایین‌تر بر مهارتهای آنان تأثیر معنی داری نداشت و تأثیر آن فقط در سطوح دیپلم و بالاتر معنی دار بود. سن ، تجارب و ارتباط با منابع کسب اطلاعات از عوامل مهم تبیین کننده مهارتهای جوانان بوده‌اند.fa_IR
dc.format.extent303
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم کشاورزی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Agriculture Scienceen_US
dc.subjectتوسعه پایدار کشاورزیfa_IR
dc.subjectجوانان روستاییfa_IR
dc.subjectمهارتهای تولید محصولات کشاورزیfa_IR
dc.subjectنیازهای آموزشیfa_IR
dc.titleعوامل تعیین کننده نیازهای آموزشی جوانان روستایی برای بهره برداری پایدار از مزارع برنج (مطالعه موردی : شهرستان آمل - مازندران)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume34
dc.citation.issue3


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد