• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم کشاورزی ایران
    • دوره 34, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم کشاورزی ایران
    • دوره 34, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عوامل تعیین کننده نیازهای آموزشی جوانان روستایی برای بهره برداری پایدار از مزارع برنج (مطالعه موردی : شهرستان آمل - مازندران)

    (ندگان)پدیدآور
    باقری, اصغرشهبازی, اسماعیل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    304.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این مطالعه ، تعیین نیازهای آموزشی جوانان روستایی برای بهره برداری پایدار از مزارع برنج و تعیین عوامل مؤثر بر نیازهای آموزشی آنان است . در این راستا ، نیازهای آموزشی جوانان در زمینه های کشت برنج ، بهبود روشهای بهره برداری از مزارع ، سرویس و نگهداری ماشین آلات و کشت شبدر برسیم بررسی شد و تأثیر متغیر های سن ، سواد ، تجربه ، ارتباط با منابع کسب اطلاعات ، سواد پدر، شغل پدر، درآمد خانواده ، شرایط منطقه و فاصله روستا تا مرکز شهرستان بر مهارتها و نیازهای آموزشی آنان تعیین گردید. این تحقیق به روش پیمایشی انجام شد و جمعیت مورد مطالعه‌ی آن ، جوانان روستایی شهرستان آمل بوده اند . نمونه مورد مطالعه 189 نفر از جوانان 24-15 ساله‌ی 21 روستا بوده اند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت و از آماره های فراوانی ، درصد، تجزیه واریانس ، ضریب همبستگی پیر سون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده به عمل آمد. نتایج نشان می دهد که جوانان روستایی در زمینه های مورد بررسی مهارتهای اندکی داشته اند به نحوی که برای مراحل کاشت، داشت و برداشت برنج به ترتیب 1/75 ، 1/83، 5/65، درصد وبرای بهبود روشهای بهره برداری ، سرویس و نگهداری ماشین آلات و کشت شبدر برسیم 5/60، 8/89، 9/81 درصد از پاسخگویان به آموزش نیاز داشته اند . همچنین در بین مهارتهای جوانان بعضی مناطق تفاوت معنی داری مشاهده گردید. سواد جوانان در سطوح پایین‌تر بر مهارتهای آنان تأثیر معنی داری نداشت و تأثیر آن فقط در سطوح دیپلم و بالاتر معنی دار بود. سن ، تجارب و ارتباط با منابع کسب اطلاعات از عوامل مهم تبیین کننده مهارتهای جوانان بوده‌اند.
    کلید واژگان
    توسعه پایدار کشاورزی
    جوانان روستایی
    مهارتهای تولید محصولات کشاورزی
    نیازهای آموزشی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2003-05-22
    1382-03-01
    ناشر
    پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران

    URI
    https://jijas.ut.ac.ir/article_17539.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/256623

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب