اثر ارتباطات سیاسی بر خطر سقوط قیمت سهام با تاکید بر رقابت بازار محصول در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
(ندگان)پدیدآور
بحری ثالث, جمالعبرتی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ارتباطات سیاسی بر خطر سقوط قیمت سهام با تاکید بر رقابت بازار محصول در 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1395-1390 است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از الگوی دادههای ترکیبی استفاده شد. برای اندازهگیری خطر سقوط قیمت سهام از دو شاخص ضریب منفی چولگی بازده ماهانه سهام و نوسان رو به بالای بازده ماهانه سهام استفاده گردید. نتایج نشان داد که ارتباطات سیاسی بر خطر سقوط قیمت سهام تاثیر مثبت دارد. بدین معنا که مدیران از طریق ذخیره اخبار بد و عدم انتشار آن وضعیت شرکت را مساعده جلوه میدهند، این رفتار مدیران در بلندمدت منجر به سقوط قیمت سهام میگردد. همچنین شرکتهای مورد بررسی از طریق رقابت بازار محصول به دو گروه شرکتهای با عدم تقارن اطلاعاتی بالا و پایین تفکیک شدند و یافتهها نشان داد که تاثیر مثبت ارتباطات سیاسی بر خطر سقوط قیمت سهام در شرکتهایی با رقابت بازار محصول پایین، شدیدتر است.
کلید واژگان
ارتباطات سیاسیخطر سقوط قیمت سهام
رقابت بازار محصول
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
انجمن مهندسی مالی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه حسابداری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)دانشجوی دکترای تخصصی، گروه حسابداری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران




