نقش ویژگی های فردی و رفتاری بر تقاضا برای خدمات مالی
(ندگان)پدیدآور
مرادی, مهدیامین زادگان, سعیدهمرندی, زکیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به آنچه در مباحث مالیه رفتاری بیان میشود یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر تقاضای خدمات بخش مالی رسمی، ویژگیهای فردی و رفتاری افراد است.ازاینرو مطالعه حاضر با هدف بررسی و کشف روابط بین برخی از ویژگیهای رفتاری و فردی افراد و تقاضا برای خدمات مالی سعی دارد نقشویژگیهایی از جمله نمره سواد مالی، مخارج سرانه، سن، ریسک گریزی، علاقه مندی به مسائل مالی، اعتقاد به سرنوشت، تحصیلات و داشتن پس انداز را بر تقاضای خدمات مالی مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری پژوهش حاضر، سرپرست های خانوار کلان شهر مشهد و روستاهای حومه آن در دوره زمانی 94-93است.حجم نمونه 290 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس اقدام به گزینش اعضای نمونه شد.ازروش رگرسیون لجستیک دودویی برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق استفاده گردید.نتایج تحقیق نشان داد که تنها متغیرهای مخارج سرانه، سن، علاقه مندی به مسائل مالی و داشتن پس انداز بر تقاضا برای خدمات مالی تاثیر گذارند.سایر نتایج حاکی از اثر تعاملی رابطه بین سن و روستانشینی و شهرنشینی بر تمایل به سرمایه گذاری در بیمه های عمر و سرمایه گذاری بود.
کلید واژگان
توسعه مالیویژگی های رفتاری
خدمات مالی
سواد مالی
رگرسیون لجستیک
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
انجمن مهندسی مالی ایرانسازمان پدید آورنده
*استاد گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران




