ارتباط تمرکز، مارک آپ و بازده سهام (مطالعه موردی: صنایع فعال در بورس اوراق بهاردار تهران)
(ندگان)پدیدآور
شهیکی تاش, محمدنبیدریکنده, علیحشمتی, محمد رسولحسینی, سید حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف محوری این مقاله، بررسی ارتباط میان شدت رقابت بازار با بازده سهام در صنایع فعال بورس اوراق بهادار تهران میباشد. بعبارت دیگر این تحقیق، بدنبال بررسی تاثیر شدت تمرکز و مارک آپ بر بازده سهام در 12 صنعت فعال براساس کد دو رقمی ISIC در طی سالهای 1384 تا 1390 میباشد. مارک آپ و تمرکز بازار به ترتیب با استفاده از شاخص های PCM و HHI و همچنین تاثیر آن بر بازده سهام با استفاده از دادههای تلفیقی و مدل پانل دیتا، با کنترل کردن ریسک سیستماتیک، اندازه، نسبتهای ارزش دفتری به ارزش بازار، درآمد به قیمت و نقدینگی آنی سنجیده می شود. نتایج بیانگر این بوده است که بین مارک آپ و تمرکز بازار با بازده سهام رابطهی معناداری وجود دارد و این رابطه بصورت خطی غیر مستقیم بوده است یعنی با کاهش این شاخص ها، بازده سهام افزایش مییابد.
کلید واژگان
تمرکز بازارمارک آپ
بازده سهام
صنایع فعال بورس اوراق بهادار تهران
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2013-06-221392-04-01
ناشر
انجمن مهندسی مالی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان،ایرانکارشناس ارشد مدیریت مالی، دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان،ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایران
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش منابع انسانی دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران




