• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)
    • دوره 12, شماره 45
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)
    • دوره 12, شماره 45
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تشخیص خطاهای رویه‌ای دانش‌آموزان در جمع و تفریق اعداد اعشاری با استفاده از شبکه‌های بیزی

    (ندگان)پدیدآور
    هوشیار, هاشمدلاور, علیفرخی, نورعلییونسی, جلیل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    435.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اعداد اعشاری یکی از موضوعات مهم و پرکاربرد در آموزش ریاضی است. با این وجود، دانش‌آموزان در کار با اعداد اعشاری با سختی‌هایی مواجه هستند. یک روش جهت بررسی علت سختی کار با اعداد اعشاری برای دانش‌آموزان، تحلیل خطاهای آنها است؛ اما تشخیص خطاها در مهارت‌های رویه‌ای به خاطر ذات بی‌ثباتشان کار دشواری است. این مطالعه، مسئله تشخیص خطاهای رویه‌ای دانش‌آموزان را در زمینه جمع و تفریق اعداد اعشاری، توسط پیشنهاد و ارزیابی یک رویکرد مبتنی بر احتمال با استفاده از شبکه‌های بیزی مورد بررسی قرار می‌دهد. این رویکرد، یک شبکه علّی بین خطاهای رویه‌ای در جمع و تفریق اعداد اعشاری با سؤالات آزمون در نظر می‌گیرد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، کمی می‌باشد. جامعه آماری، کلیه دانش‌آموزان پایه ششم شهر بیرجند در سال تحصیلی 97-96 بودند که از بین آنها تعداد 407نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. عملکرد شبکه با استفاده از دو نوع از موقعیت‌های آزمون، یکی استفاده از داده‌های دوتایی (نمره‌گذاری صحیح - غلط) و دیگری استفاده تشخیصی از پاسخ‌های غلط توسط یک آزمون چندگزینه‌ای مورد ارزیابی قرار ‌گرفت. نتایج نشان داد شبکه بیزی با استفاده از داده‌های دوتایی عملکرد ضعیفی در تشخیص خطاها داشت اما استفاده تشخیصی از پاسخ‌های غلط دانش‌آموزان، عملکرد شبکه را به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشید که ضریب توافق کاپا برای آن در جمع و تفریق اعداد اعشاری به بالای 90 درصد رسید. این نتایج پیشنهاد می‌کند تشخیص قابل اعتماد خطاهای رویه‌ای در جمع و تفریق اعداد اعشاری می‌تواند با استفاده از چارچوب شبکه‌های بیزی با استفاده از پاسخ‌های غلط دانش‌آموزان به دست آید.
    کلید واژگان
    شبکه‌های بیزی
    خطاهای رویه‌ای
    جمع اعداد اعشاری
    تفریق اعداد اعشاری

    شماره نشریه
    45
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
    Tbriz Branch, Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی
    استاد گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی
    دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی
    استادیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2345-6299
    2476-5627
    URI
    https://dx.doi.org/10.30495/jinev.2019.665922
    http://jinev.iaut.ac.ir/article_665922.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254656

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب