اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر ملال تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دبیرستانی
(ندگان)پدیدآور
فارسینژاد, معصومهکرمی, ابوالفضلاسدزاده, حسننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش درمان شناختی- رفتاری بر ملال تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دبیرستانی انجام شد. بدین منظور 383 نفر از دانشآموزان دختر ۱۵ تا ۱۸ مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶، به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با مقیاس ملال تحصیلی و پرسشنامهی اضطراب امتحان (TAI) مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس تعداد 30 نفر از دانشآموزانی که مجموع نمرات اضطراب امتحان و ملال تحصیلی بیشتری داشتند به عنوان آزمودنی انتخاب و به طور تصادفی و مساوی در دو گروه کنترل و آزمایش، قرار داده شدند و نمرات کسب شده آنان در جریان نمونهگیری به عنوان نمرات پیشآزمون در نظر گرفته شد. سپس گروه آزمایش در 8 جلسه 2 ساعته، تحت مداخلهی "درمان شناختی- رفتاری" قرار گرفت؛ این در حالی بود که افراد گروه کنترل، هیچ مداخلهای دریافت نکردند. پس از پایان مداخله از هر دو گروه پسآزمون و 3 ماه پس از آن پیگیری به عمل آمد. در نهایت دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس یکطرفه، مورد ارزیابی آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش گروهدرمانی شناختی-رفتاری بر کاهش ملال تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان اثربخش بوده است. بر طبق یافتهها با توجه به سودمندی درمان شناختی- رفتاری بر بهبود ملال تحصیلی و اضطراب امتحان و نظر به کوتاه مدت بودن این مداخله، به نظر میرسد میتوان این روش را بر روی طیف وسیعی از مشکلات رفتاری و شناختی به کار بست که البته نیاز به تحقیقات تکمیلی دارد.
کلید واژگان
درمان شناختی- رفتاریملال تحصیلی
اضطراب امتحان
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.دانشیار گروه دکتری روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
شاپا
2345-62992476-5627




