اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان در دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
جلیلزاده, حکیمهزارعی, حیدرعلینوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایه نهم شهرستان تسوج انجام شد. طرح مطالعه از نوع نیمه تجربی بهصورت طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دختر پایه نهم شهرستان تسوج در سال تحصیلی 1395-1394 بود. در این راستا، 55 نفر از دانشآموزان دختر پایه نهم شهر تسوج به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی (28 نفر) و گروه کنترل (27 نفر) جایگزین شدند. پس از اجرای پیشآزمون، اعضای گروه آزمایش تحت آموزش راهبردهای خودتنظیمی به مدت 8 جلسه 100 دقیقهای قرار گرفتند؛ اما طی این مدت مداخلهای بر روی گروه کنترل صورت نگرفت. از پرسشنامهی انگیزش تحصیلی (AMS) والرند و همکاران و پرسشنامه اضطراب امتحان فیلیپس (PAQ) جهت جمعآوری دادهها و برای آزمون فرضیهها نیز از روش آماری کوواریانس یکراهه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشآموزان گروه کنترل و آزمایش در هر سه خرده مقیاس انگیزش تحصیلی (درونی، بیرونی و بی انگیزشی) و اضطراب امتحان وجود دارد
کلید واژگان
انگیزش تحصیلیاضطراب امتحان
راهبردهای خودتنظیمی
دانشآموزان
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی و روا شناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایراناستادیار روانشناسی تربیتی، گروه علومتربیتی و روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
شاپا
2345-62992476-5627




