بررسی رابطه بین اهمالکاری و عزّت نفس با انگیزش پیشرفت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان
(ندگان)پدیدآور
عوضیان, فاطمهبدری, رحیمسرندی, پرویزقاسمی, زهرهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین اهمال کاری و عزّت نفس با انگیزش پیشرفت دانشآموزان دختر در سال 1390 انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. به این منظور 255 نفر دانشآموز دختر، به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از بین دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهرستان کاشان (به تعداد 6000 نفر) انتخاب و پرسشنامههای اهمال کاری تاکمن، عزّت نفس کوپر اسمیت و مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه و با بهرهگیری از نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایجی که بدست آمد به شرح زیر میباشد: یافتههای پژوهش وجود ارتباط منفی بین هر دو متغیر عزّت نفس و انگیزش پیشرفت با اهمال کاری را نشان دادند. از طرفی بین عزّت نفس و انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معنیداری یافت شد. با توجه به تحلیل رگرسیون عزّت نفس، قدرت پیشبینی کنندگی بیشتری برای انگیزش پیشرفت دارد.
کلید واژگان
اهمالکاریعزّت نفس
انگیزش پیشرفت
دانشآموزان
مقطع متوسطه
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومیاستادیار دانشگاه تبریز
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
شاپا
2345-62992476-5627




