تأثیر توانمندسازی شناختی رایانهای بر عملکرد حافظه فعال، توجه، توانایی زبان، توانایی دیداری فضایی و سلیس و روان بودن افراد سالمند
(ندگان)پدیدآور
عطریابراهیمپور, رعناباباپورخیرالدین, جلیلاحمدی, محسننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تأثیر توانمندسازی شناختی رایانهای بر عملکرد حافظه فعال، توجه، توانایی زبان، توانایی دیداری فضایی و سلیس و روان بودن افراد سالمند انجام شد. طرح پژوهشی حاضر از نوع طرحهای آزمایشی بود که در آن عملکرد شناختی(حافظه فعال، توجه، زمان واکنش دیداری/شنیداری) قبل و پس از ارایه توانمندسازی شناختی رایانهای بر گروه آزمایشی به مدت 20 جلسه 30 دقیقهای در طول 8 هفته، مورد بررسی قرار گرفت جامعه آماری این پژوهش سالمندان آسایشگاه خوبان تبریز با گستره سنی 60-65 سال بود. با توجه به طرح پژوهش آزمایشی تعداد نمونه شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایشی، 15 نفر گروه کنترل) بود که از بین سالمندان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شده و آزمودنیهای گروه کنترل با گروه آزمایشی همتاسازی شد. ابزارهای مورد استفاده در تحقیق حاضر تکالیف شناختی رایانهای مرکز علوم مغز و شناخت و آزمایش شناختی آدن بروک، نسخه تجدید نظر شده بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و نمودار توصیف و برای فرضیههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که توانمندسازی شناختی رایانهای بر عملکردهای شناختی (حافظه فعال، توجه، توانایی دیداری/فضایی، توانایی زبانی، روان و سلیس بودن) تأثیرگذار است.
کلید واژگان
توانمندسازی شناختی رایانهایحافظه فعال
توجه
توانایی زبان
توانایی دیداری فضایی
سلیس و روان بودن
سالمندان
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
کارشناسارشد روانشناسیعضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2345-62992476-5627




