بررسی اثربخشی آموزش به کمک نقشه مفهومی معلم ساخته و نقشههای مفهومی با تلفیق چند رسانهای در درس حرفه و فن بر عملکرد یادگیری و انگیزش دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر زنجان
(ندگان)پدیدآور
سوادپور, نسرینرضایی, اکبرنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به بررسی اثر بخشی نقشههای مفهومی معلم ساخته و نقشههای مفهومی تلفیقی بر عملکرد یادگیری در دو سطح دانش و بالاتر از دانش و نیز انگیزش دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی در درس حرفه و فن، شهر زنجان پرداخته است. این پژوهش به روش شبه آزمایشی و با اجرای پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش انجام شد به این صورت که ابتدا ناحیه و مدرسه انتخاب شد و 3 کلاس از قبل موجود، با تعداد 25 نفر در هر گروه، برای پژوهش اختصاص یافت.گروه کنترل بدون دریافت مداخله به روش سنتی، گروه آزمایش (1) با نقشههای مفهومی معلم ساخته به مدت 10 جلسه و گروه آزمایش (2) با نقشههای مفهومی معلم ساخته و تلفیقی از چند رسانهایها(روش تلفیقی)، به مدت 11 جلسه آموزش دیدند. ابزارهای پژوهش آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه انگیزشMSLQ بود. نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها با آزمون کوواریانس نشان داد که نقشههای مفهومی در هر دو حالت، بر عملکرد یادگیری و ارتقا یادگیری در سطح دانش و سطوح بالاتر از دانش، اثر بخش بوده ولی در انگیزش در مقیاس باورهای انگیزشی (خودکار آمدی، ارزشگذاری درونی و اضطراب امتحان) و مقیاس استراتژیهای یادگیری خود نظمدهی(استفاده از استراتژیهای یادگیری و خود نظمدهی) مؤثر نبوده است. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که نقشههای مفهومی و چند رسانهایها میتوانند در بهبود وضعیت یادگیری دانشآموزان مؤثر باشند.
کلید واژگان
یادگیرینقشه مفهومی
چندرسانهای
استراتژیهای انگیزشی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشآموخته کارشناسیارشد گروه برنامهریزی آموزشی، تبریز، ایران.استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تبریز
شاپا
2345-62992476-5627




