بررسی تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی بر نیمرخ حسی کودکان دبستانی نارساخوان و نارسانویس
(ندگان)پدیدآور
دینی, منصورهاقدسی, علی نقیگلمحمدنژادبهرامی, غلامرضانوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق با هدف تعیین تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی بر نیمرخ حسی کودکان دبستانی نارساخوان و نارسانویس صورت گرفته است. جامعه آماری تمام دانشآموزان نارساخوان و نارسانویس مقطع ابتدائی 7 الی 10 سال شهر بهشهر مراجعه کننده به مراکز توانبخشی کودکان دارای اختلالات یادگیری است که در سال 1390 تحصیل میکنند. حجم نمونه به تعداد 30 نفر دانشآموزان نارساخوان و تعداد 30 نفر دانشآموز نارسانویس به صورت تصادفی با روش غیر تصادفی در دسترس در یکی از گروههای کنترل و آزمایشی (15 نفر کنترل، 15 نفر آزمایشی) جایگزین شدند.از پرسشنامه نمیرخ حسی کودکان برای جمعآوری داده استفاده شده است.از تحلیل کواریانس تک متغیری برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد تمرینات یکپارچگی حسی در کودکان نارساخوان موجب میشود نمیرخ حسی در عوامل (جستجوی حسی، عکسالعمل عاطفی، حساسیت حس دهانی، بیتوجهی/ پریشانی حواس، بیتحرکی، حرکات ظریف/ درکی) افزایش یابد. امّا آموزش تمرینات یکپارچگی حسی تأثیر در استقامت/ تحمل پایین، ثبت ضعیف و حساسیت حسی دانشآموزان نارساخوان نداشت. همچنین اعمال متغیر مستقل (تمرینات یکپارچگی حسی) در کودکان نارسانویس موجب میشود که تمام نمیرخهای حسی در عوامل به طور معنیداری افزایش یابد.
کلید واژگان
تمرینات یکپارچگی حسینیمرخ حسی
نارسانویس
نارساخوان
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشآموخته کارشناسیارشد روانشناسی عمومیگروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
شاپا
2345-62992476-5627




