رابطه تنیدگی تحصیلی و کمکطلبی آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
آرامفر, رسولزینالی, علینوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین تنیدگی تحصیلی و کمکطلبی آموزشی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 بودند. برای انجام این پژوهش 360 دانشآموز (210 دختر و 150 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه تنیدگی تحصیلی و پرسشنامه کمکطلبی آموزشی را تکمیل کردند. همچنین معدل سال گذشته به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در نظر گرفته شد. دادهها با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که میان تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنیدار و میان کمکطلبی آموزشی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت. همچنین میان تنیدگی تحصیلی و کمکطلبی آموزشی رابطه معنیداری وجود نداشت (01/0p≤). تنیدگی تحصیلی و کمکطلبی آموزشی در یک مدل توانستند 7/13 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کنند. با توجه به بتای استاندارد سهم تنیدگی تحصیلی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی بیشتر از کمکطلبی آموزشی بود (28/0-β=). بنابراین پیشنهاد میشود معلمان، مدیران و برنامهریزان به نشانههای متغیرهای تنیدگی تحصیلی و کمکطلبی آموزشی توجه و بر اساس آن برنامههای مناسبی را  برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان طراحی نمایند.
کلید واژگان
تنیدگی تحصیلیکمکطلبی آموزشی
پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایراناستادیار گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
شاپا
2345-62992476-5627




