اثربخشی آموزش راهبردهای کاهش تعللورزی تحصیلی در تعللورزی تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهر تبریز
(ندگان)پدیدآور
فتحی, آیتالهفتحیآذر, اسکندربدریگرگری, رحیممیرنسب, میرمحمودباردل, محمدحسینینسب, سیدداودنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تعللورزی یا به آینده موکول نمودن کارها آنقدر متداول است که شاید بتوان آن را از تمایلات ذاتی انسان برشمرد. اگرچه تعللورزی همیشه مسئله ساز نیست، اما در اغلب موارد میتواند از طریق ممانعت از پیشرفت و عدم دسترسی به اهداف، پیامدهای نامطلوب و جبران ناپذیری داشته باشد و یکی از انواع شایع تعللورزی، تعللورزی تحصیلی در بین دانشآموزان می باشد. از اینرو، این پژوهش نیز با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای کاهش تعللورزی تحصیلی در تعللورزی تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهر تبریز انجام گرفت. به همین منظور تعداد 36 نفر از دانشآموزان دارای تعللورزی تحصیلی بالا که از طریق مطالعه مقدماتی و سرند کردن انتخاب شده بودند در یک طرح آزمایشی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای گروه آزمایش بسته آموزشی راهبردهای کاهش تعللورزی تحصیلی و برای گروه کنترل آموزش عادی روزانه اعمال شد. پیش آزمون و پس آزمون نیز با استفاده از مقیاس تعللورزی تحصیلی سواری(1390) اخذ شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که بین میانگینهای دو گروه آزمایش و کنترل در مؤلفه تعللورزی تحصیلیعمدی () و تعللورزی تحصیلی ناشی از خستگی جسمی-روانی () تفاوت معنیداری وجود دارد ولی در مؤلفه تعللورزی تحصیلی ناشی از بیبرنامهگی () تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود ندارد. نتایج پژوهش میتواند راهنمای مشاوران و روانشناسان مدرسه در راستای کاهش تعللورزی تحصیلی دانشآموزان باشد.
کلید واژگان
تعللورزیتعللورزی تحصیلی
راهبردهای کاهش تعللورزی تحصیلی
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریزاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
دانش آموختهی کارشناسیارشد گروه روانشناسیتربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3- استاد گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
شاپا
2345-62992476-5627




