ارتباط شیوه تربیتی والدین با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان راهنمایی مدارس شهر ایلخچی
(ندگان)پدیدآور
بیرامی, منصوربهادریخسروشاهی, جعفرنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خانواده اولین پایهگذار شخصیت و ارزشهای فکری است که نقش مهمی در تعیین سرنوشت و سبک زندگی آینده فرد دارد. در این میان حفظ ارتباط مثبت بین والدین و فرزندان باعث انگیزه آنان نسبت به موفقیت تحصیلی میشود. این پژوهش مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان مدارس راهنمایی سال سوم شهر ایلخچی بودند که از این جامعه دویست نفر دانشآموز (100دختر و 100 پسر) با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند و معدل پایانی دانشآموزان در کلاس سوم راهنمایی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. دادهها به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد پیشرفت تحصیلی با سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه مثبت معنی دارو با سبکهای فرزندپروری سهلگیر و مستبدانه رابطه منفی و معنیداری دارد. نهایتاً با استفاده از تحلیل رگرسیون گام به گام مشخص شد که  شیوه تربیتی مقتدرانه پیشبینی کننده قوی برای متغیر پیشرفت تحصیلی است. بنابراین از آنجایی که شیوه تربیتی والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اهمیت بسزایی دارد لذا آموزش والدین درباره شیوههای تربیتی نوجوانان میتواند باعث موفقیت تحصیلی آنان در تحصیل شود.
کلید واژگان
شیوه تربیتیپیشرفت تحصیلی و دانشآموزان
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2010-07-231389-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه تبریزدانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی دانشگاه تبریز
شاپا
2345-62992476-5627




