بررسی و مقایسه اثربخشی اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی و ارزشیابی سنتی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان ابتدایی*
(ندگان)پدیدآور
نامور, یوسفراستگو, اعظمابوالقاسمی, عباسسیفدرخشنده, سعیدنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی اجرای آزمایشی ارزشیابی کیفی توصیفی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مدارس ابتدایی استان اردبیل در سال تحصیلی 89-88 انجام شد. روش تحقیق از نوع علی مقایسهای بود. نمونهگیری از مدارسی که ارزشیابی توصیفی در آنها اجرا میشد به روش سرشماری صورت گرفت و برای هر مدرسهای که به عنوان نمونه انتخاب شد یک مدرسه مشابه که ارزشیابی سنتی در آنها اجرا میشد برای مقایسه انتخاب گردید. در مجموع 999 نفر دانش آموز ابتدایی و 99 نفر معلم به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامههای محقق ساخته از دانش آموزان و معلمان جمعآوری شد. دادههای جمعآوری شده با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که ارزشیابی توصیفی تأثیر بیشتری نسبت به ارزشیابی نمرهای بر میزان کارگروهی و همکاری و کاهش رقابت و همچنین افزایش مشارکت آنها در بحث و گفتگوهای دانشآموزان دارد. با توجه به نتایج این تحقیق اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی با رفع برخی کاستیها توصیه میشود.
کلید واژگان
ارزشیابی کیفی توصیفیمهارت اجتماعی
دانش آموزان مقطع ابتدایی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلدانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، گروه علوم تربیتی، اردبیل، ایران
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران
شاپا
2345-62992476-5627




