تبیین نقش خودبالندگی مدیران مدارس در بهبود عملکرد آنان (مطالعه موردی: مدیران مدارس شهر ری)
(ندگان)پدیدآور
ابیلی, خدایارپورکریمی, جوادمزاری, ابراهیمخباره, کبریبادهبان, سودابهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش خودبالندگی مدیران مدارس شهر ری بر عملکرد آنان بوده است. روش پژوهش توصیفی و همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس شهر ری بوده که با روش نمونهگیری طبقهای با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، حجم نمونه 180 نفر تعیین شد. از پرسشنامه خودبالندگی مدیران با پایایی(95/0) و پرسشنامه عملکرد با پایایی(91/0) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. الگویابی مدل معادلات ساختاری نشان داد، دانش و اطلاعات بنیادی با ضریب مسیر(79/0=γ) بر عملکرد مدیران تأثیرگذار بوده است. به عبارت دیگر، مدیرانی که بر واقعیات اساسی سازمان اشراف داشته و دانش و اطلاعات مرتبط با مدیریت بیشتری دارند، عملکرد مطلوبتری خواهند داشت. همچنین صفات برتر خودبالندگی شامل خلاقیت، فراست ذهنی، عادات و مهارتهای یادگیری متعادل و خود آگاهی نیز با ضریب مسیر(74/0=γ) بر عملکرد مدیران مدارس تأثیرگذار بوده است. نهایتاً، شاخصهای نیکویی برازش(GFI)، شاخص برازندگی افزایشی(IFI)، جذر میانگین مجذورات خطای تقریب(RMSEA)، شاخص برازندگی هنجار شده(NFI) و شاخص نیکویی برازندگی تطبیقی(AGFI) تأثیر مهارتهای ویژه خودبالندگی بر عملکرد مدیران مدارس را تأیید نکرد.
کلید واژگان
: خودبالندگیمهارتهای ویژه
صفات برتر
عملکرد
مدیران مدارس
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهراناستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران
کارشناسارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، تهران(نویسنده مسئول)
کارشناسارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، تهران
کارشناسارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا، تهران
شاپا
2345-62992476-5627




