اثربخشی روش یکپارچگی حسی در کاهش رفتارهای کلیشهای کودکان درخودمانده
(ندگان)پدیدآور
خاموشی, محمدمیرمهدی, سیدرضانوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش یکپارچگی حسی بر کاهش رفتارهای کلیشهای کودکان درخودمانده بود. 20 کودک درخودمانده با دامنة سنی 8 سال و دو ماه الی 14 سال از مرکز کودکان درخودمانده اردیبهشت اصفهان با روش نمونهبرداری هدفمند، انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. کودکان گروه آزمایش، 11 جلسه درمانگری یکپارچگی حسی را دریافت کردند. طرح پژوهش تحقیق از نوع شبهتجربی با پیشآزمون و پسآزمون بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس تجدیدنظرشده رفتارهای تکراری (بودفیش و دیگران، 2000) بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند روش یکپارچگی حسی، رفتارهای کلیشهای، وسواسی، آیینی، یکنواختی، محدود و خودآزاری کودکان درخودمانده را کاهش میدهد. با توجه به یافتههای مذکور پیشنهاد میشود اثربخشی روش یکپارچگی حسی برای درمان ناتوانیهای دیگر این کودکان مورد استفاده قرار گیرد. واژههای کلیدی: درخودماندگی، یکپارچگی حسی، رفتارهای کلیشهای
کلید واژگان
درخودماندگییکپارچگی حسی
رفتارهای کلیشهای
روان درمانگری
روان شناسی تحولی
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومیاستادیار دانشگاه پیام نور
شاپا
1735-305X2251-9955




