ویژگی های روان سنجی سیاهه رتبه بندی رفتاری کنش های اجرایی (فرم والد) در کودکان پیش دبستانی
(ندگان)پدیدآور
ابراهیمی, علیاکبرعابدی, احمدیارمحمدیان, احمدفرامرزی, سالارنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تعیین روایی، اعتبار، و ساختار عاملی نسخه پیشدبستانی فرم والد سیاهه رتبهبندی رفتاری کنشهای اجرایی (جیویا و دیگران، 2003) در کودکان ایرانی انجام شد. بدین منظور 592 کودک 2 تا 5 ساله بهصورت چندمرحلهای از مراکز پیشدبستانی شهر اصفهان در سال 93ـ1392 انتخاب شدند و والدین آنها به سؤالات این سیاهه پاسخ دادند. برای سنجش اعتبار و همسانی درونی سیاهه از ضریب همبستگی بین مادّهها با نمره کل عوامل، ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی تأییدی و ضریب همبستگی زیرمقیاسها استفاده شد. تحلیل عاملی تأییدی برازش مادّهها بر عوامل بازداری، تغییر، مهار هیجانی، حافظه کاری و برنامهریزی/سازماندهی را تأیید کرد و بنابراین ساختار پنجعاملی مقیاس تأیید شد. همچنین ضرایب آلفای کرونباخ برای هریک از عاملها و نمره کل مقیاس در حد مطلوب قرار داشت. لذا در مجموع میتوان نتیجه گرفت که مقیاس رتبه بندی رفتاری کنش های اجرایی برای سنجش کنشهای اجرایی کودکان ایرانی ابزاری پایا و رواست و میتواند به عنوان ابزاری مفید در پژوهشهای روانشناختی و موقعیتهای بالینی استفاده شود.
کلید واژگان
کنشهای اجراییکودکان پیشدبستانی
روایی
اعتبار
ساختار عاملی
روان شناسی بالینی
روان شناسی تحولی
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهاندانشیار دانشگاه اصفهان
دانشیار دانشگاه اصفهان
دانشیار دانشگاه اصفهان
شاپا
1735-305X2251-9955




