• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
    • دوره 12, شماره 48
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
    • دوره 12, شماره 48
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی‎ های روان ‎سنجی سیاهه رتبه‎ بندی رفتاری کنش‎ های اجرایی (فرم والد) در کودکان پیش ‎دبستانی

    (ندگان)پدیدآور
    ابراهیمی, علی‎اکبرعابدی, احمدیارمحمدیان, احمدفرامرزی, سالار
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    265.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف تعیین روایی، اعتبار، و ساختار عاملی نسخه پیش‎دبستانی فرم والد سیاهه رتبه‎بندی رفتاری کنش‎های اجرایی (جیویا و دیگران، 2003) در کودکان ایرانی انجام شد. بدین منظور 592 کودک 2 تا 5 ساله به‎صورت چندمرحله‎ای از مراکز پیش‎دبستانی شهر اصفهان در سال 93ـ1392 انتخاب شدند و والدین آنها به سؤالات این سیاهه پاسخ دادند. برای سنجش اعتبار و همسانی درونی سیاهه از ضریب همبستگی بین مادّ‎­ه‎ها با نمره کل عوامل، ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی تأییدی و ضریب همبستگی زیرمقیاس‎ها استفاده شد. تحلیل عاملی تأییدی برازش مادّه‎ها بر عوامل بازداری، تغییر، مهار هیجانی، حافظه کاری و برنامه‎ریزی/سازماندهی را تأیید کرد و بنابراین ساختار پنج‎عاملی مقیاس تأیید شد. همچنین ضرایب آلفای کرونباخ برای هریک از عامل‎ها و نمره کل مقیاس در حد مطلوب قرار داشت. لذا در مجموع می‎توان نتیجه گرفت که مقیاس رتبه بندی رفتاری کنش های اجرایی برای سنجش کنش‎های اجرایی کودکان ایرانی ابزاری پایا و رواست و می‎تواند به عنوان ابزاری مفید در پژوهش‎های روان‎شناختی و موقعیت‎های بالینی استفاده شود.
    کلید واژگان
    کنش‎های اجرایی
    کودکان پیش‎دبستانی
    روایی
    اعتبار
    ساختار عاملی
    روان ‎شناسی بالینی
    روان‌ شناسی تحولی

    شماره نشریه
    48
    تاریخ نشر
    2016-06-21
    1395-04-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان‎شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان
    دانشیار دانشگاه اصفهان
    دانشیار دانشگاه اصفهان
    دانشیار دانشگاه اصفهان

    شاپا
    1735-305X
    2251-9955
    URI
    http://jip.azad.ac.ir/article_524890.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254100

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب