اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود کیفیت زندگی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
محمودی, مریمزهراکار, کیانوششعبانی, حسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بود. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمونـپسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. از بین کلیه دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر درسال تحصیلی 91-90، 30 دانشجو که در ارزیابی کیفیت زندگی کمترین نمره را در پرسشنامه فرم کوتاه زمینهیابی سلامت (SF-36؛ واروشربن، 1992 نقل از منتظری، گشتاسبی و وحدانینیا، 1384) به دست آورده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (گواه و آزمایش) جایگزین شدند. جلسههای آموزش گروهی مهارتهای زندگی به مدت 9 جلسه 5/1 ساعته به صورت هفتگی اجرا شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان دادند که برنامه آموزش مهارتهای زندگی توانسته است سلامت روانی و جسمانی دانشجویان را به طور معناداری افزایش دهد. با توجه به یافته¬های به دست آمده می¬توان نتیجه گرفت آموزش مهارتهای زندگی در بهبود کیفیت زندگی دانشجویان اثرگذار است.
کلید واژگان
مهارتهای زندگیکیفیت زندگی
دانشجو
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مشاوره و راهنماییاستادیار دانشگاه خوارزمی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
شاپا
1735-305X2251-9955




