مدلسازی گسیختگی واژگونی بلوکی-خمشی پیشرونده با استفاده از روش عددی المان مجزا (مطالعه موردی: منطقه ویژه پارس جنوبی)
(ندگان)پدیدآور
آذرافزا, محمدقاضی فرد, اکبراصغری کلجاهی, ابراهیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
واژگونی بلوکی-خمشی به دلیل درگیر کردن مکانیسمهای گسیختگی چندگانه (لغزش-دوران- خمش و برش) در بلوکهای سنگی همواره تنها به صورت رویکردهای کینماتیک تحلیل شده و مکانیسم ناپایدارساز آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله سعی گردیده تا با بکارگیری روش المان مجزا (DEM) توسط نرمافزار UDEC، مکانیسم گسیختگی واژگونی بلوکی-خمشی که به عنوان پیچیدهترین نوع ناپایداری در دامنههای سنگی درزهدار مطرح است، ارزیابی شود. بدین منظور دامنه سنگی درزهدار واقع در بزرگراه اصلی جاده عسلویه-کنگان (منطقه ویژه پارس جنوبی) که به لحاظ مواصلاتی در منطقه دارای اهمیت بالایی میباشد، به عنوان مطالعه موردی انتخاب گردیده است. این دامنه از آهکهای مارنی درزهدار سازند آغاجاری تشکیل شده که عامل اصلی ناپایداری و لغزش در این بزرگراه محسوب میشود. بر پایه نتایج حاصل از مدلسازی، رویکرد عددی بکارگرفته شده، به صورت موفقیتآمیزی سناریو لغزش پیشرونده در دامنه را شبیهسازی نموده و سطح لغزش نهایی بحرانی برای گسیختگی دامنه تحت مکانیسم واژگونی بلوکی-خمشی برآورد گردیده است. همچنین مکانیسمهای گسیختگی چندگانه نیز بصورت شهودی کاملاً شناسایی گردیده است. باتوجه به شبیهسازیهای انجام گرفته، گسترش سطح گسیختگی به هر دو حالت بین بلوکی و درون بلوکی مشاهده میگردد که از ویژگیهای مهم واژگونی بلوکی-خمشی است. رخداد دوران در زمان گسیختگی برای ستونهای شکسته شده نیز مشاهده میگردد. واژگونی بلوکی-خمشی، روش المان مجزا (DEM)، شبیهسازی کامپیوتری، تحلیل پایداری، عسلویه.
کلید واژگان
واژگونی بلوکی-خمشیروش المان مجزا (DEM)
شبیهسازی کامپیوتری
تحلیل پایداری
عسلویه
زمین آمار
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
انجمن زمین شناسی مهندسی ایرانIranian Association of Engineering Geology
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زمینشناسی مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهانعضو هیات علمی گروه زمینشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان
عضو هیات علمی گروه زمینشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز




