پهنهبندی استعداد روانگرایی خاکهای مسیر خط 2 متروی تبریز با استفاده ازGIS
(ندگان)پدیدآور
قبادی, محمد حسیناصغری کلجاهی, ابراهیمخانلری, غلامرضا خانلریبابازاده, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شهرتبریز دریک منطقه فعال تکتونیکی و روی رسوبات ماسهای و سیلتی واقع شده است. به دلیل بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی در برخی از مناطق شهر و دانهبندی خاص آبرفتها، درصورت وقوع زلزلههای قوی، پدیده روانگرایی محتمل خواهد بود. بنابراین به منظور احداث سازههای حیاتی ارزیابی استعداد پدیده مذکور ضروری است. در این مقاله با استفاده از نتایج آزمایش نفوذ استاندارد (SPT)، روابط تجربی و نمودارهای پیشنهادی توسط کمیته [1]NCEER پتانسیل روانگرایی خاکهای مسیر خط 2 متروی تبریز ارزیابی شده است. ابتدا ضریب اطمینان در مقابل روانگرایی، با استفاده از اعداد نفوذ استاندارد تصحیح شده، عمق سطح آب زیرزمینی و درصد مواد ریزدانه خاک (FC[2]) محاسبه گردید. سپس با استفاده از نرم افزار ArcGIS9.3 نقشههای استعداد روانگرایی آبرفتهای مسیر در عمقهای 8،10، 12، 14، 16 و 18 متری تهیه شد. بر اساس ارزیابی انجام شده ضریب اطمینان مصالح آبرفتى در مقابل روانگرایى، در بخش شرقی و غربی مسیر برای بیشتر نقاط بزرگتر از یک میباشد. ولی در بخش مرکزی مسیر، مناطقی با ضریب اطمینان کمتر از 1 وجود دارد که وقوع روانگرایی در آنها محتمل است.
کلید واژگان
پهنهبندیروانگرایی
آبرفت
SPT
آب زیرزمینی
تبریز
مترو
زمین شناسی مهندسی ابنیه فنی
مخاطرات زمین شناسی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2010-08-231389-06-01
ناشر
انجمن زمین شناسی مهندسی ایرانIranian Association of Engineering Geology
سازمان پدید آورنده
استاد گروه زمین شناسی د انشگاه بوعلی سینا همداناستادیار گروه زمین شناسی دانشگاه تبریز
دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
3. دانشجوی کارشناسی ارشد زمین شناسی مهندسی دانشگاه بوعلی سینا همدان




