بررسی زمین شناسی مهندسی توده سنگهای قطعه جنوبی قطار شهری اصفهان و تحلیل سیستم نگهدارنده با توجه به ناپایداریهای ساختاری
(ندگان)پدیدآور
اجل لوئیان, رسولدادخواه, رسولهاشمی اصفهانیان, محمودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به منظور ردهبندی مهندسی توده سنگهای دربرگیرنده تونلهای قطعه جنوبی (خط 1) قطار شهری اصفهان حد فاصل ایستگاه آزادی-دانشگاه از ردهبندی ژئومکانیکی RMR، شاخص کیفی تونل زنی در سنگ Q و شاخص مقاومت زمین شناختی GSI استفاده شد. با توجه به اینکه شایعترین ریزش در تونلهای حفاری شده در تودهسنگهای درزهدار و کم عمق لغزش گوهها از سقف و دیوارهها میباشد، لذا برای شناسایی گوههای ناشی از تقاطع دسته درزههای موجود در این محدوده از نرم افزارUnwedge استفاده شد. پس از شناسایی گوههای احتمالی سیستم نگهدارنده مناسب جهت پایداری آنها تخمین زده شد. تحلیل و بررسی سیستمهای نگهدارنده نیازمند شناخت پارامترهای ژئومکانیکی و تغییر شکل پذیری تودهسنگهای در برگیرنده است، به همین منظور با استفاده از روش GSI این پارامترها تعیین گردیدهاند. پس از تعیین اینپارامترها به کمک روش عددی با بکارگیری نرم افزار Phase2، تونلهای مذکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و میزان جابجایی حداکثر در آنها تعیین شده است.
کلید واژگان
زمین شناسی مهندسیسیستم نگهدارنده
توده سنگ
اصفهان
زمین شناسی مهندسی ابنیه فنی
ویژگی های زمین شناسی مهندسی مصالح طبیعی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2008-05-211387-03-01
ناشر
انجمن زمین شناسی مهندسی ایرانIranian Association of Engineering Geology
سازمان پدید آورنده
گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهانکارشناسی ارشد زمین شناسی مهندسی
گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان




