خاستگاههای هنر نمایش در هند باستان و نگاهی به نمونههای ایرانی آن
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلپور, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هنر نمایش در هند پیشینهای کهن دارد. ادبیات نمایشی سنسکریت در بستر سنتی منظم شکل گرفته و تا سدههای متمادی تداوم یافته است. خاستگاههای اصلی این هنر در شبه قاره عبارتند از سرودهایی گفتگووار در وداها، مناسک ودایی و سنت حماسهخوانی، و هنرهای مرتبطی چون رقص و موسیقی نیز در پیدایش و گسترش آن مؤثر بـودهاند. ممکن است نمـایـشهای یونانی نیز بر ادبیات نمایشی سنسکریت اثری گذاشته باشد. در بررسی مختصر خاستگاههای نمایش در فرهنگ باستانی هند آشکار میشود که اغلب این خاستگاهها در ایـران نیز نمونههایی دارند که غالباً تا دورۀ اسلامی باقی بوده و بعضاً از معادلهای هندی خود نیز فراگیرترند. اما برغم این خاستگاههای نیرومند، هنر نمایش نتوانسته در قالب آثاری منظم و ماندگار در ایران پای بگیرد. در این مقاله، پس از بحث دربارۀ خاستگاههای هنر نمایش در هند، به بررسی این خلأ تاریخی پرداختهایم که در تحلیل نهایی شاید بتوان آن را ناشی از عدم نضج سنت کتابت در بخش اعظم تاریخ ادبیات باستانی ایران دانست.
کلید واژگان
نمایشحماسه
سنت کتابت
رقص
سرودهای ودایی
نمایشنامههای ایرانی و هندی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
فارغالتحصیل دکتری فرهنگ و زبانهای باستانی دانشگاه تهرانشاپا
2252-06432676-4601




