بررسی تأثیر کیفیت دولت الکترونیک بر مشارکت عمومی با در نظر گرفتن نقش واسطهای اعتماد عمومی
(ندگان)پدیدآور
عقیقی, علیرضارستمی, رقیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر کیفیت دولت الکترونیک بر مشارکت عمومی با در نظر گرفتن نقش واسطهای اعتماد عمومی انجام پذیرفته است. در این پژوهش، از روش توصیفی و از نوع همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مراجعهکنندگان به دفاتر پلیس +10 شهر همدان میباشند که در فرآیند نمونهگیری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان نمونهای برابر با 341 نفر به شیوه طبقهای نسبی انتخاب گردید. برای سنجش متغیرها از پرسشنامههای استاندارد اعتماد عمومی و کیفیت دولت الکترونیک و مشارکت عمومی نولحسنا و همکاران، 2017، استفاده شده است که برای تعیین روایی آنها از روایی محتوایی و همچنین برای بهدست آوردن پایایی آنها از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است که مقدار آن به ترتیب در پرسشنامههای مذکور 71/0و 70/0 محاسبه گردید. در این پژوهش، جهت آزمون فرضیهها، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش کمترین مربعات جزئی(pls)، نرمافزار SmartPLS ، نرمافزار SPSS و Smart PLS2 استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات بر اعتماد نهادی و اعتماد بین فردی در مراجعهکنندگان به دفاتر پلیس+10 شهر همدان مؤثر است، بهطوریکه 44 درصد از تغییرات اعتماد نهادی و 53 درصد از تغییرات اعتماد بین فردی توسط کیفیت سیستم تبیین میشود. همچنین 27 درصد از تغییرات اعتماد نهادی و 38 درصد از تغییرات اعتماد بین فردی توسط کیفیت اطلاعات تبیین میشود. بر اساس ضرایب بهدستآمده، 9 درصد از تغییرات اعتماد نهادی و 16 درصد از تغییرات اعتماد بین فردی توسط کیفیت خدمات تبیین میشود.
کلید واژگان
کیفیت دولت الکترونیکمشارکت عمومی
اعتماد عمومی
اعتماد نهادی
اعتماد بین فردی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
فرماندهی انتظامی استان همدانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نورهمداندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور همدان.
شاپا
2383-354823833548




