نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدیباجی, سید محمد علیfa_IR
dc.contributor.authorیوسف زاده, زینبfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:53:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:53:36Z
dc.date.available1399-07-09T03:53:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:53:36Z
dc.date.issued2017-02-19en_US
dc.date.issued1395-12-01fa_IR
dc.date.submitted2016-01-25en_US
dc.date.submitted1394-11-05fa_IR
dc.identifier.citationدیباجی, سید محمد علی, یوسف زاده, زینب. (1395). مفهوم ذاتی در حسن و قبح عقلی از دیدگاه علامه طباطبائی. فلسفه و کلام اسلامی, 49(2), 159-174. doi: 10.22059/jitp.2017.60785fa_IR
dc.identifier.issn2008-9422
dc.identifier.issn2588-5014
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jitp.2017.60785
dc.identifier.urihttps://jitp.ut.ac.ir/article_60785.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/250175
dc.description.abstractاز دیرباز، مسئلۀ حسن و قبح از دو منظر وجود‌شناختی و معرفت‌شناختی در فلسفه و کلام مورد بحث قرار گرفته است. جستار پیش رو درصدد پاسخ به این مسئله است که آیا نظریۀ ادراکات اعتباری علامه طباطبائی، راه حل جدیدی برای مسئلۀ حسن و قبح ارائه می‌دهد یا نه؛ و در صورت پاسخ مثبت، این راه حل از کدام حیث (وجودشناختی یا معرفت‌شناختی) به مسئله پرداخته است؟ مقاله نشان می‌دهد که نظریۀ ادراکات اعتباری با بررسی معرفت‌شناختی معنای اعتبار در حوزۀ عقل عملی معنای سومی برای «عقلی» در مسئلۀ حسن و قبح عقلی و ذاتی مطرح کرده است و در نتیجه توانسته است راه حل جدیدی در پاسخ به مسئلۀ مذکور ارائه دهد. این معنا برای اعتباریات نه تنها به معنای نفی مقام واقع و حقایق مربوط به این معانی نیست؛ بلکه مبتنی بر پذیرش واقع و واجد حیثیتی واقعی و وجود‌شناختی است.fa_IR
dc.format.extent232
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفلسفه و کلام اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofPhilosophy and Kalamen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jitp.2017.60785
dc.subjectادراکات اعتباریfa_IR
dc.subjectحسن و قبح عقلیfa_IR
dc.subjectذاتیfa_IR
dc.subjectعقل عملیfa_IR
dc.subjectعلامه طباطبائیfa_IR
dc.subjectفلسفه اسلامیfa_IR
dc.titleمفهوم ذاتی در حسن و قبح عقلی از دیدگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فلسفه دین و فلسفه اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش‌آموختۀ کارشناسی‌ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تهران، پردیس فارابی.fa_IR
dc.citation.volume49
dc.citation.issue2
dc.citation.spage159
dc.citation.epage174


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد