دوره 47, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بررسی پاسخهای ملاصدرا به اشکالات شیخ اشراق در باب اصالت وجود
(دانشگاه تهران, 2014-09-23)نظام هستیشناسی حکمت متعالیه و همۀ نوآوریهای صدرالمتألهین بر نظریۀ اصالت وجود و اعتباریت ماهیّت مبتنی است، و صحت و اعتبار نظریۀ مزبور در گرو درستی و اتقان برهانهای ملاصدرا برای اثبات اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، و نیز ...
-
آموزه بدا در قرآن، آرای کلامى شیعه، و آثار مولوى
(دانشگاه تهران, 2014-09-23)دیرپایترین آموزۀ مورد اختلاف ادیان بزرگ، ماجرای تشبیه و تنزیه، یا انسانپنداری و تعالی خداوند، در موضوعاتی از این قبیل است: که آیا قدرت، علم و ارادۀ او نیز همانند آدمیان دگرگونی میپذیرد یا خیر. این مقاله نشان میدهد که ...
-
سعادت عظمی از منظر غزالی
(دانشگاه تهران, 2014-09-23)مسئلۀ اصلی این پژوهش این است که از منظر غزالی ملاکهای اصلی سعادت عظمی چیست؟ روش تحقیق آن توصیفیـتحلیلی است. غزالی در مکتوبات مختلف خویش ملاکهای متعددی برای وصول به سعادت عظمی و تحقق آن بیان میکند که عبارتاند از: ...
-
معرفتشناسی فضیلت: ماهیت، خاستگاه و رویکردها
(دانشگاه تهران, 2014-09-23)معرفتشناسی فضیلت به مجموعهای از رویکردهای اخیر به معرفتشناسی اطلاق میشود که برخلاف معرفتشناسی تحلیلی، به جای تمرکز بر ارزیابی باور بر ارزیابی معرفتی ویژگیهای صاحب باور تمرکز دارد. این مقاله در صدد است تا ماهیت ...
-
مقایسه نظریۀ مهجوریت دلالت التزام منطقدانان با مسئلۀ حجیت منطوق و مفهوم اصولیان
(دانشگاه تهران, 2014-09-23)مسئلۀ سازگاری یا ناسازگاری دیدگاه منطقدانان مسلمان در خصوص مهجوریت دلالت التزام و قاعدۀ اصولی حجیت منطوق و مفهوم در صورت دخول دلالت التزام در منطوق یا مفهوم، رهآورد دو دانش منطق و اصول را به چالش میکشاند. در این مقاله، ...
-
تأثیر گناه بر غایت و کارکرد عقل در اندیشۀ غزالی
(دانشگاه تهران, 2014-09-23)مسئلۀ بسیار مهم تأثیرات معرفتی گناه که امروزه در حوزۀ معرفتشناسی معاصر مجال طرح یافته است میتواند از جنبههای گوناگون بررسی شود. یکی از این جنبهها مربوط به تأثیرات واقعی گناه در عامل کسب معرفت، و دیگری مربوط ...



