• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جلوه هنر
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جلوه هنر
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تفاوت تکنیک های طنز در تبلیغات محصولات غذایی ایران و انگلستان در سال های 94-84

    (ندگان)پدیدآور
    دانشگر, فهیمهلبوحسینی, عاطفه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    689.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تبلیغات مهم‌ترین نیازمندی بازار کالا برای جلب مشتری بیش‌تر و فروش بیش‌تر است. یکی از این شیوه­ها، استفاده از بیان طنز در تبلیغ است. این روزها، در اکثر تبلیغات رگه­هایی از طنز دیده می­شود. این پژوهش، در پی پاسخ­گویی به این سؤال است که، تبلیغات تجاری مواد غذایی ایران و انگلستان در نوع تکنیک­های طنز به­کار رفته و میزان استفاده از آن­ها، چه تفاوتی با هم دارند؟ روش این پژوهش، کمی از نوع تطبیقی با رویکرد اثبات­گرایانه است. نظریه­ها و تئوری­­های کاربرد طنز در تبلیغات از طریق مطالعه­ کتابخانه­ای گردآوری شدند. تکنیک­های طنز به‌کار رفته در نمونه‌های پژوهش­ با جدول تکنیک­های طنز بیجزن[i] و همکار(2004، 153-154) ارزیابی شدند. هدف ما، بررسی تفاوت در نوع تکنیک­های طنز و میزان استفاده از آن­ها در تبلیغات تجاری محصولات غذایی ایران و انگلستان است. نتایج حاصل نشان می­دهد، تکنیک­هایی که جنبه­ تصویری آن­ها بیش‌تر است (طنز در منطق  و طنز در ظواهر)، در تبلیغات طنز هر دو کشور، بیش‌ترین کاربرد را داشته است. تکنیک­های طنزی که اجرای آن­ها دشوار است و آن­هایی که با عرف و فرهنگ جامعه مورد نظر، مغایرت دارند (طنز در احساس و  طنز در رفتار) کم­ترین کاربرد را داشته­اند. مقایسه­ میانگین­های کاربرد طنز در هر یک از تکنیک­ها و دسته‌بندی ششگانه­ طنز، نشان داد که به‌کارگیری تکنیک‌های طنز در تبلیغات دو کشور، اختلاف چندانی ندارد.
    کلید واژگان
    طنز
    تبلیغات
    محصولات غذایی
    ایران
    انگلستان

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه گرافیک دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران
    کارشناس ارشد گرافیک دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران، نویسنده مسئول

    شاپا
    1607-9868
    2538-256X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jjh.2017.9927.1109
    https://jjhjor.alzahra.ac.ir/article_3580.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/249793

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب