تفاوت تکنیک های طنز در تبلیغات محصولات غذایی ایران و انگلستان در سال های 94-84
(ندگان)پدیدآور
دانشگر, فهیمهلبوحسینی, عاطفهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تبلیغات مهمترین نیازمندی بازار کالا برای جلب مشتری بیشتر و فروش بیشتر است. یکی از این شیوهها، استفاده از بیان طنز در تبلیغ است. این روزها، در اکثر تبلیغات رگههایی از طنز دیده میشود. این پژوهش، در پی پاسخگویی به این سؤال است که، تبلیغات تجاری مواد غذایی ایران و انگلستان در نوع تکنیکهای طنز بهکار رفته و میزان استفاده از آنها، چه تفاوتی با هم دارند؟ روش این پژوهش، کمی از نوع تطبیقی با رویکرد اثباتگرایانه است. نظریهها و تئوریهای کاربرد طنز در تبلیغات از طریق مطالعه کتابخانهای گردآوری شدند. تکنیکهای طنز بهکار رفته در نمونههای پژوهش با جدول تکنیکهای طنز بیجزن[i] و همکار(2004، 153-154) ارزیابی شدند. هدف ما، بررسی تفاوت در نوع تکنیکهای طنز و میزان استفاده از آنها در تبلیغات تجاری محصولات غذایی ایران و انگلستان است. نتایج حاصل نشان میدهد، تکنیکهایی که جنبه تصویری آنها بیشتر است (طنز در منطق و طنز در ظواهر)، در تبلیغات طنز هر دو کشور، بیشترین کاربرد را داشته است. تکنیکهای طنزی که اجرای آنها دشوار است و آنهایی که با عرف و فرهنگ جامعه مورد نظر، مغایرت دارند (طنز در احساس و طنز در رفتار) کمترین کاربرد را داشتهاند. مقایسه میانگینهای کاربرد طنز در هر یک از تکنیکها و دستهبندی ششگانه طنز، نشان داد که بهکارگیری تکنیکهای طنز در تبلیغات دو کشور، اختلاف چندانی ندارد.
کلید واژگان
طنزتبلیغات
محصولات غذایی
ایران
انگلستان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراسازمان پدید آورنده
استادیار گروه گرافیک دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایرانکارشناس ارشد گرافیک دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران، نویسنده مسئول
شاپا
1607-98682538-256X




