نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسهرابی نصیرآیادی, مهینfa_IR
dc.contributor.authorسالور, نداfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:52:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:52:25Z
dc.date.available1399-07-09T03:52:25Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:52:25Z
dc.date.issued2016-10-22en_US
dc.date.issued1395-08-01fa_IR
dc.date.submitted2015-09-16en_US
dc.date.submitted1394-06-25fa_IR
dc.identifier.citationسهرابی نصیرآیادی, مهین, سالور, ندا. (1395). مقایسه نگاره«کشته شدن ارجاسب در رویین دژ به دست اسفندیار» با دیگر نگاره های شاهنامه بایسنقری. جلوه هنر, 8(2), 79-96. doi: 10.22051/jjh.2017.6605.1005fa_IR
dc.identifier.issn1607-9868
dc.identifier.issn2538-256X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jjh.2017.6605.1005
dc.identifier.urihttps://jjhjor.alzahra.ac.ir/article_2703.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/249767
dc.description.abstractدر میان کتب  مصور فارسی، شاهنامه فردوسی و به‌طور اخص «شاهنامه بایسنقری»، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. ظهور مکتب هرات تیموری در عصر درخشان هنر اسلامی، آن را ملزم به پیروی از ارزش­های اصیل آن دوران نموده است؛ در این نوشتار، نگاره‌ی «کشته شدن ارجاسب در رویین دژ به دست اسفندیار» انتخاب‌شده و نویسنده به روش تحلیل زیبا شناسانه و تطبیق با مبادی حکمت هنر اسلامی به بررسی و تحلیل نگاره مذکور پرداخته و تفاوت‌های ساختاری آن با سایر نگاره‌های شاهنامه بایسنقری را موردمطالعه قرار داده است. هدف از این پژوهش پاسخ به این پرسش کلی است که نگاره­ی یادشده به لحاظ ساختاری چه تفاوت‌هایی با سایر نگاره‌های شاهنامه بایسنقری دارد؟ روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و گردآوری مطالب کتابخانه­ای است. نتیجه آن‌که: نگاره مذکور از حیث وضعیت و ماهیت عناصر، دارای حرکت و جنبشی صعودی و حرکتی کمال‌گرا منطبق بر اصول حکمت هنر اسلامی است، همچنین در کثرت اجزای تشکیل‌دهنده در راستای ایجاد وحدت بصری، به درج اصل وحدت در کثرت نائل‌آمده است. جنبش و حرکت موجود در این نگاره، عدم تقارن و نمایش هم‌زمان چندین فضا در کنار هم از بارزترین تفاوت­های این نگاره با سایر نگاره‌های شاهنامه بایسنقری بوده و شاید بتوان آن را پایه‌گذار مکاتب بهزاد و تبریز صفوی دانست.<br />fa_IR
dc.format.extent949
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.relation.ispartofجلوه هنرfa_IR
dc.relation.ispartofGlory of Art (Jelve-y Honar) Alzahra Scientific Quarterly Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jjh.2017.6605.1005
dc.subjectواژگان کلیدی: شاهنامه بایسنقریfa_IR
dc.subjectمکتب هراتfa_IR
dc.subjectنگاره­ی کشته شدن ارجاسب در رویین دژfa_IR
dc.titleمقایسه نگاره«کشته شدن ارجاسب در رویین دژ به دست اسفندیار» با دیگر نگاره های شاهنامه بایسنقریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه صنایع دستی دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه الزهرا(س)،تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue2
dc.citation.spage79
dc.citation.epage96


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد