| dc.contributor.author | سهرابی نصیرآیادی, مهین | fa_IR |
| dc.contributor.author | سالور, ندا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:52:25Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:52:25Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:52:25Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:52:25Z | |
| dc.date.issued | 2016-10-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-08-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-09-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-06-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سهرابی نصیرآیادی, مهین, سالور, ندا. (1395). مقایسه نگاره«کشته شدن ارجاسب در رویین دژ به دست اسفندیار» با دیگر نگاره های شاهنامه بایسنقری. جلوه هنر, 8(2), 79-96. doi: 10.22051/jjh.2017.6605.1005 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1607-9868 | |
| dc.identifier.issn | 2538-256X | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22051/jjh.2017.6605.1005 | |
| dc.identifier.uri | https://jjhjor.alzahra.ac.ir/article_2703.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/249767 | |
| dc.description.abstract | در میان کتب مصور فارسی، شاهنامه فردوسی و بهطور اخص «شاهنامه بایسنقری»، از جایگاه ویژهای برخوردار است. ظهور مکتب هرات تیموری در عصر درخشان هنر اسلامی، آن را ملزم به پیروی از ارزشهای اصیل آن دوران نموده است؛ در این نوشتار، نگارهی «کشته شدن ارجاسب در رویین دژ به دست اسفندیار» انتخابشده و نویسنده به روش تحلیل زیبا شناسانه و تطبیق با مبادی حکمت هنر اسلامی به بررسی و تحلیل نگاره مذکور پرداخته و تفاوتهای ساختاری آن با سایر نگارههای شاهنامه بایسنقری را موردمطالعه قرار داده است. هدف از این پژوهش پاسخ به این پرسش کلی است که نگارهی یادشده به لحاظ ساختاری چه تفاوتهایی با سایر نگارههای شاهنامه بایسنقری دارد؟ روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و گردآوری مطالب کتابخانهای است. نتیجه آنکه: نگاره مذکور از حیث وضعیت و ماهیت عناصر، دارای حرکت و جنبشی صعودی و حرکتی کمالگرا منطبق بر اصول حکمت هنر اسلامی است، همچنین در کثرت اجزای تشکیلدهنده در راستای ایجاد وحدت بصری، به درج اصل وحدت در کثرت نائلآمده است. جنبش و حرکت موجود در این نگاره، عدم تقارن و نمایش همزمان چندین فضا در کنار هم از بارزترین تفاوتهای این نگاره با سایر نگارههای شاهنامه بایسنقری بوده و شاید بتوان آن را پایهگذار مکاتب بهزاد و تبریز صفوی دانست.<br /> | fa_IR |
| dc.format.extent | 949 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه الزهرا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | جلوه هنر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Glory of Art (Jelve-y Honar)
Alzahra Scientific Quarterly Journal | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22051/jjh.2017.6605.1005 | |
| dc.subject | واژگان کلیدی: شاهنامه بایسنقری | fa_IR |
| dc.subject | مکتب هرات | fa_IR |
| dc.subject | نگارهی کشته شدن ارجاسب در رویین دژ | fa_IR |
| dc.title | مقایسه نگاره«کشته شدن ارجاسب در رویین دژ به دست اسفندیار» با دیگر نگاره های شاهنامه بایسنقری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه صنایع دستی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه الزهرا(س)،تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 79 | |
| dc.citation.epage | 96 | |