رابطه تکنیکهای دیجیتالی با خلاقیت در آگهیهای مطبوعاتی در ایران
(ندگان)پدیدآور
دانشگر, فهیمهحاتم وند, حدیثنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مسئله پژوهش در این مقاله، ابتدا بررسی پدیدۀ خلاقیت و سپس جستجوی رابطۀ میان بهرهگیری از تکنیکهای دیجیتالی، با خلاقیت در آگهیهای مطبوعاتی از سال 1370 تا سال 1386 مصادف با استفاده فراگیر از تکنیک های دیجیتالی در طراحی تبلیغات در ایران است. سؤال اصلی این پژوهش این است: خلاقیت در طراحی آگهی چیست و آیا استفاده از تکنیکهای دیجیتالی بر بروز خلاقیت در طراحی آگهیهای تبلیغاتی از سال 1370 تا سال 1386 و درنتیجه بر مخاطب در ایران تأثیر داشته است؟ در این جستار ابتدا به بررسیِ کتابخانهای ملاکهای خلاقیت پرداختهشده سپس تحقیق میدانی بر اساس معیارهای بهدستآمده از بخش اول پژوهش در نمونههای موردنظر بهعملآمده است. آنگاه صحت یافتهها با توزیع و جمعآوری 480 پرسشنامه بین مخاطبین احتمالی، موردبررسی قرارگرفته است. هدف از این تحقیق ابتدا شناخت معیارهای خلاقیت در تبلیغات و به دنبالِ آن بررسی چگونگی تأثیر تکنیکهای دیجیتالی بر بروز خلاقیت در طراحی آگهیهای مطبوعاتی دوره موردنظر است. نتیجه حاصل این است که بین تکنیکهای دیجیتالی و بروز خلاقیت در آگهیهای مطبوعاتی از سال 1370 تا 1386 در ایران رابطهای معنادار وجود ندارد. ازاینرو این آگهیها علیرغم زیبایی و حسن اجرا عمدتاً برانگیزاننده نبوده و بر مخاطب مؤثر واقع نمیشوند.
کلید واژگان
تکنیکهای دیجیتالیخلاقیت
آگهی مطبوعاتی
تبلیغات
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراسازمان پدید آورنده
استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، تهرانکارشناس ارشد ارتباط تصویری دانشگاه الزهرا
شاپا
1607-98682538-256X




