| dc.contributor.author | سرگلزایی, مرتضی | fa_IR |
| dc.contributor.author | جناآبادی, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | عرب, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:46:42Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:46:42Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:46:42Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:46:42Z | |
| dc.date.issued | 2018-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-07-22 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-04-31 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سرگلزایی, مرتضی, جناآبادی, حسین, عرب, علی. (1397). اثر بخشی شیوههای آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی). ناتوانی های یادگیری, 7(4), 42-67. doi: 10.22098/jld.2018.681 | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22098/jld.2018.681 | |
| dc.identifier.uri | http://jld.uma.ac.ir/article_681.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247798 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی شیوه های آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) انجام گرفت. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دچار ناتوانی یادگیری پایه های چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 1 زاهدان در سال تحصیلی 1396-1397 تشکیل میدادند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر دانش آموز پایه چهارم و پنجم بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری داده ها از آزمون تشخیصی ناتوانی یادگیری ریاضی ملک پور، آزمون هوشی ریون، پرسشنامه پردازش هیجانی باکر، مقیاس تکانشوری بارات و آزمون تولوز - پیرون استفاده شد. دادهها با کمک آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و با نرمافزار spss.22 تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین گروه ها در پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین تفاوت میانگین در گروه آموزش فراشناخت حل مسأله و تنظیم هیجان معنادار است. با توجه به نتایج میتوان گفت آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان در کاهش هیجانات منفی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) موثر است. این نتایج پیشنهادهای مهمی در جهت بهکارگیری این روشهای آموزشی بهعنوان یک روش مداخله ای در مدارس و مراکز درمانی دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 981 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.publisher | University of Mohaghegh Ardabili | en_US |
| dc.relation.ispartof | ناتوانی های یادگیری | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Learning Disabilities | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22098/jld.2018.681 | |
| dc.subject | آموزش فراشناختی حل مسأله | fa_IR |
| dc.subject | تنظیم هیجان | fa_IR |
| dc.subject | پردازش هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | تکانشوری | fa_IR |
| dc.subject | حواسپرتی | fa_IR |
| dc.subject | اختلال یادگیری خاص | fa_IR |
| dc.title | اثر بخشی شیوههای آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 42 | |
| dc.citation.epage | 67 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-4373-9353 | |