نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسرگلزایی, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorجناآبادی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorعرب, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:46:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:46:42Z
dc.date.available1399-07-09T03:46:42Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:46:42Z
dc.date.issued2018-06-22en_US
dc.date.issued1397-04-01fa_IR
dc.date.submitted2018-07-22en_US
dc.date.submitted1397-04-31fa_IR
dc.identifier.citationسرگلزایی, مرتضی, جناآبادی, حسین, عرب, علی. (1397). اثر بخشی شیوه‌های آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس‌پرتی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی). ناتوانی های یادگیری, 7(4), 42-67. doi: 10.22098/jld.2018.681fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22098/jld.2018.681
dc.identifier.urihttp://jld.uma.ac.ir/article_681.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247798
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف اثر بخشی شیوه های آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) انجام گرفت. این  پژوهش آزمایشی و از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون  با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان پسر دچار ناتوانی یادگیری پایه های چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 1 زاهدان در سال تحصیلی 1396-1397 تشکیل می­دادند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر دانش آموز پایه چهارم و پنجم بود که به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای جمع­آوری داده ها از آزمون تشخیصی  ناتوانی یادگیری ریاضی ملک پور، آزمون هوشی ریون، پرسش­نامه پردازش هیجانی باکر، مقیاس تکانشوری بارات و آزمون تولوز - پیرون استفاده شد. داده­ها با کمک آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و با نرم­افزار spss.22 تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین گروه ها در پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین تفاوت میانگین در گروه آموزش فراشناخت حل مسأله و تنظیم هیجان معنادار است. با توجه به نتایج می­توان گفت آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان در کاهش هیجانات منفی، تکانشوری و حواس­پرتی دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) موثر است. این نتایج پیشنهادهای مهمی در جهت به­کارگیری این روش­های آموزشی به­عنوان یک روش مداخله ای در مدارس و مراکز درمانی دارد.fa_IR
dc.format.extent981
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.publisherUniversity of Mohaghegh Ardabilien_US
dc.relation.ispartofناتوانی های یادگیریfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Learning Disabilitiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22098/jld.2018.681
dc.subjectآموزش فراشناختی حل مسألهfa_IR
dc.subjectتنظیم هیجانfa_IR
dc.subjectپردازش هیجانیfa_IR
dc.subjectتکانشوریfa_IR
dc.subjectحواس‌پرتیfa_IR
dc.subjectاختلال یادگیری خاصfa_IR
dc.titleاثر بخشی شیوه‌های آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس‌پرتی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue4
dc.citation.spage42
dc.citation.epage67
nlai.contributor.orcid0000-0002-4373-9353


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد