• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر بخشی شیوه‌های آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس‌پرتی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی)

    (ندگان)پدیدآور
    سرگلزایی, مرتضیجناآبادی, حسینعرب, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    981.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی شیوه های آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) انجام گرفت. این  پژوهش آزمایشی و از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون  با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان پسر دچار ناتوانی یادگیری پایه های چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 1 زاهدان در سال تحصیلی 1396-1397 تشکیل می­دادند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر دانش آموز پایه چهارم و پنجم بود که به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای جمع­آوری داده ها از آزمون تشخیصی  ناتوانی یادگیری ریاضی ملک پور، آزمون هوشی ریون، پرسش­نامه پردازش هیجانی باکر، مقیاس تکانشوری بارات و آزمون تولوز - پیرون استفاده شد. داده­ها با کمک آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و با نرم­افزار spss.22 تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین گروه ها در پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین تفاوت میانگین در گروه آموزش فراشناخت حل مسأله و تنظیم هیجان معنادار است. با توجه به نتایج می­توان گفت آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان در کاهش هیجانات منفی، تکانشوری و حواس­پرتی دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) موثر است. این نتایج پیشنهادهای مهمی در جهت به­کارگیری این روش­های آموزشی به­عنوان یک روش مداخله ای در مدارس و مراکز درمانی دارد.
    کلید واژگان
    آموزش فراشناختی حل مسأله
    تنظیم هیجان
    پردازش هیجانی
    تکانشوری
    حواس‌پرتی
    اختلال یادگیری خاص

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-06-22
    1397-04-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
    دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
    استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2018.681
    http://jld.uma.ac.ir/article_681.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247798

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب