اثربخشی طرحواره درمانی بر رفتارهای ایذایی دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری
(ندگان)پدیدآور
افشاری, علیهاشمی, زهرهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر رفتارهای ایذایی دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری شهر مراغه بود. این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه پژوهش شامل دانشآموزان مقطع متوسطه شهر مراغه در سال تحصیلی 94-95 بود. از میان جامعه مذکور، تعداد 45 نفر به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به دو گروه آزمایشی و یک گروه گروه کنترل تقسیم شدند. سپس گروه آزمایش در 20 جلسه هر هفته یک جلسه 45 دقیقه ای تحت طرحواره درمانی قرارگرفتند. به منظور تشخیص اختلالات یادگیری از پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو و به منظور تشخیص رفتارهای ایذایی، از مقیاس درجه بندی تشخیص اختلال رفتارهای ایذائی دانشآموزان استفاده شد. دادهها با تحلیل کوواریانس یک راهه و چند راهه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد طرحواره درمانی یانگ به طور معناداری منجر به کاهش رفتارهای ایذایی دانشآموزان میگردد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاورهای بهعنوان بخشی از درمان برای دانشآموزان با اختلالات یادگیری ارائه میدهد.
کلید واژگان
طرحواره درمانیرفتارهای ایذایی
اختلالات یادگیری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیارگروه روانشناسی، دانشگاه مراغهاستادیارگروه روانشناسی، دانشگاه مراغه




