• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی طرح‌واره‌ درمانی بر رفتارهای ایذایی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال‌های یادگیری

    (ندگان)پدیدآور
    افشاری, علیهاشمی, زهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    185.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این تحقیق بررسی اثربخشی طرح‌واره­ درمانی بر رفتارهای ایذایی دانش­آموزان مبتلا به اختلال‌های یادگیری شهر مراغه بود. این مطالعه نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه پژوهش شامل دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر مراغه در سال تحصیلی 94-95 بود. از میان جامعه مذکور، تعداد 45 نفر به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به دو گروه آزمایشی و یک گروه گروه کنترل تقسیم شدند. سپس گروه آزمایش در 20 جلسه هر هفته یک جلسه 45 دقیقه ای تحت طرح­واره­ درمانی قرارگرفتند. به منظور تشخیص اختلالات یادگیری از پرسش­نامه مشکلات یادگیری کلورادو و به منظور تشخیص رفتارهای ایذایی، از مقیاس درجه بندی تشخیص اختلال رفتارهای ایذائی دانش‌آموزان استفاده شد. داده‌ها با تحلیل کوواریانس یک راهه و چند راهه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد طرح­واره­ درمانی یانگ به طور معناداری منجر به کاهش رفتارهای ایذایی دانش‌آموزان می­گردد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاوره‌ای به‌عنوان بخشی از درمان برای دانش­آموزان با اختلالات یادگیری ارائه می­دهد.
    کلید واژگان
    طرح‌واره‌ درمانی
    رفتارهای ایذایی
    اختلالات یادگیری

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-06-22
    1397-04-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    استادیارگروه روان‌شناسی، دانشگاه مراغه
    استادیارگروه روان‌شناسی، دانشگاه مراغه

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2018.679
    http://jld.uma.ac.ir/article_679.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247796

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب