تعیین اثربخشی آموزش با استفاده از برنامه چندرسانهای لوح دانش مبتنی بر دیدگاه ساختگرا بر بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی
(ندگان)پدیدآور
اسمعیلی, مریممحمدیفر, محمدعلیرضایی, علیمحمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش با استفاده از برنامه چندرسانهای لوح دانش مبتنی بر دیدگاه ساختگرا بر بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی صورت گرفته است. روش پژوهش نیمه تجربی بوده و در آن از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر دارای ناتوانی یادگیری سوم ابتدایی منطقه 10 شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود، که به روش خوشهای تصادفی از میان آنها تعداد 20 دانش آموز به عنوان گروه آزمایش و 20 دانش آموز به عنوان گروه گواه که دامنه هوشیشان بین 85 تا 115 بود، انتخاب شدند. به گروه آزمایش با استفاده از نرم افزار آموزشی چند رسانهای در 41 جلسه که به مدت 81 روز طول کشیده است، آموزش داده شد. گروه گواه در معرض روشهای آموزش سنتی و مرسوم در مدارس قرار گرفت. برای گردآوری اطلاعات از هوشی ریون و آزمون ریاضی کیمت استفاده شد. به منظور بررسی فرضیههای پژوهشی، از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش ریاضی با استفاده از نرم افزار چند رسانهای نسبت به روش سنتی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری موثر است(05/0>p). با توجه به یافتهها استنباط میشود که آموزش چند رسانهای روشی موثر جهت بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری است.
کلید واژگان
آموزش چند رسانهایدیدگاه ساختگرا
عملکرد ریاضی
ناتوانی یادگیری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمناناستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان




