اثربخشی آموزش حل مسئله ریاضی با روش بازی بر انگیزش درونی حل مسئله در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی
(ندگان)پدیدآور
بیگدلی, ایمان ا..عبدالحسینزاده, عباسمحمدیفر, محمدعلیرضایی, علیمحمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مشکلات دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی کمبود یا عدم انگیزش برای حل مسئله ریاضی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله ریاضی با روش بازی بر انگیزش درونی حل مسئله در دانشآموزان مبتلا به اختلال یاد گیری ریاضی بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه  این مطالعه  شامل تمام دانشآموزان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی شهر تربت حیدریه در سال تحصیلی 95-1394بود. نمونه شامل 32دانشآموز دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود که به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهی انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون هوش وکسلر برای کودکان، آزمون تشخیصی کی مت و پرسشنامه معلم ساخته  انگیزش درونی و علاقه  به حل مسئله بود. کودکان گروه آزمایش 8 جلسه یک ساعته آموزش حل مسئله ریاضی مبتنی بر بازی را دریافت کرد؛ در حالی که گروه گواه  مداخلهای را دریافت نکرد. پسآزمون روی هر دو گروه اجرا شد. برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که آموزش حل مسئله ریاضی با روش بازی بر انگیزش درونی حل مسئله دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی موثر بود؛ لذا این روش می تواند به عنوان یک روش مداخله مناسب برای افزایش انگیزش نسبت به حل مسئله ریاضی به کار رود.
کلید واژگان
اختلال یادگیری ریاضیحل مسئله
انگیزش درونی
آموزش مبتنی بر بازی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهددانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان




