اثربخشی نرمافزار آموزش حافظهیکاری بر کارکردهای توجه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی
(ندگان)پدیدآور
زارع, حسینامینی, فهیمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نرمافزار آموزش حافظهیکاری بر کارکردهای توجه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی است. طرح پژوهشی حاضر آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری پژوهش، دانشآموزان دختر و پسر دچار اختلال یادگیری ریاضی کلاسهای دوم تا ششم ابتدایی که در سال 93-92 در مدارس اختلال یادگیری استان مرکزی مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 30 دانشآموز انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، نرمافزار آموزش حافظهیکاری، نرمافزار آزمون استروپ، مقیاس هوشی وکسلر کودکان، آزمون ریاضی کیمت بود. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.نتایج پژوهش حاضر نشان داد، بین گروه آزمایش و کنترل، پس از اجرای نرمافزار آموزش حافظهیکاری در گروه آزمایش، زیرمقیاسهای کارکردهای توجه در آزمون استروپ، به طور معنیداری بهبود یافت. نتایج نشان داد که مداخله آموزش نرمافزار حافظهیکاری ، سبب بهبود کارکردهای توجه در دانشآموزان اختلال یادگیری ریاضی میشود و میتوان از آن به عنوان یک روش مداخله ای مؤثر سود جست.
کلید واژگان
کارکردهای توجهحافظهی کاری
اختلال یادگیری ریاضی
آزمون استروپ
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نوردانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه پیام نور




