اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری در بهبود عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان دارای حساب نارسایی و نارسا خوانی
(ندگان)پدیدآور
شریف, علی رضاییحاجلو, نادرحق گوی, توحیدمرادی, مسعودنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر، بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری در بهبود عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان دارای حسابنارسایی و نارساخوانی مورد بررسی قرار گرفت. افراد گروه نمونه به تعداد 40 دانشآموز حسابنارسا و نارساخوان به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. طرح پژوهشی از نوع آزمایشی (پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) بود. پس از اجرای پیشآزمون پرسشنامهی مشکلات یادگیری کلورادو (CLDQ) برای هر دو گروه، گروه آزمایش به مدت 2 هفته، در 8 جلسهی 45 دقیقهای تحت آموزش بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری که توسط شاوفر تدوین گردیده است، قرار گرفتند و پس از پایان این مدّت، پسآزمون نیز برای هر دو گروه اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس (ANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده، نشان داد که استفاده از بازی درمانی با رویکرده شناختی- رفتاری موجب بهبود در عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان دارای حسابنارسایی در سطح 05/0P
کلید واژگان
بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاریحسابنارسایی
نارسا خوانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی




