• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مداخله ای در سازگاری اجتماعی و کاهش رفتارهای تکانشی دانش آموزان پسر مبتلا به ناتوانی های یادگیری ریاضی:‌ اثربخشی و کارآمدی آموزش والدین با رویکرد آدلری

    (ندگان)پدیدآور
    ابراهیمی, مرتضیکرمی, جهانگیربرازنده چقائی, سمیهبگیان کوله مرز, محمد جواد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    454.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف، مداخله­ای در سازگاری اجتماعی و کاهش رفتارهای تکانشی دانش­آموزان پسر مبتلا به ناتوانی­های یادگیری ریاضی:‌ اثربخشی و کارآمدی آموزش والدین با رویکرد آدلری اجرا شد. این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع  پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه­ی والدین دانش­آموزان 10 تا 12 سال شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل می­دادند که مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی بودند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر از والدین دانش‌آموزان پسر مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی بود. که از میان والدین دانش­آموزان بعد از شناسایی به وسیله آزمون ریاضی کی­مت و انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل، مصاحبه بالینی ساختاریافته، آزمون ریاضی کی­مت، مقیاس تکانشوری بارات و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بود. از هر دو گروه پیش‌آزمون، پس­آزمون به عمل آمد. در فرآیند اجرا، گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 75 دقیقه­ای آموزش والدین با رویکرد آدلری دریافت کردند در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل آماری داده­ها نیز از روش تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد برنامه آموزش والدین با رویکرد آدلری بر کاهش تکانشوری و بهبود سازگاری اجتماعی فرزندان آنها مؤثر است (001/0≥P). به این صورت که منجر به کاهش تکانشوری و سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی دانش­آموزان مبتلا به اختلال ریاضی می­شود. می­توان نتیجه گرفت درمان آدلری روش کارآمدی در بهبود علائم رفتاری دانش­آموزان مبتلا به اختلال ریاضی است و لازم است تفاوت آن در سایر متغیرهای مربوط به دانش­آموزان مبتلا به اختلال ریاضی بررسی شود.
    کلید واژگان
    آموزش والدین
    رویکرد آدلری
    تکانشوری
    سازگاری اجتماعی
    اختلال ریاضی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-11-22
    1394-09-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه
    .کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی
    .دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی عمومی، دانشگاه رازی کرمانشاه

    URI
    http://jld.uma.ac.ir/article_361.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247716

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب