مداخله ای در سازگاری اجتماعی و کاهش رفتارهای تکانشی دانش آموزان پسر مبتلا به ناتوانی های یادگیری ریاضی: اثربخشی و کارآمدی آموزش والدین با رویکرد آدلری
(ندگان)پدیدآور
ابراهیمی, مرتضیکرمی, جهانگیربرازنده چقائی, سمیهبگیان کوله مرز, محمد جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف، مداخلهای در سازگاری اجتماعی و کاهش رفتارهای تکانشی دانشآموزان پسر مبتلا به ناتوانیهای یادگیری ریاضی: اثربخشی و کارآمدی آموزش والدین با رویکرد آدلری اجرا شد. این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را کلیهی والدین دانشآموزان 10 تا 12 سال شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل میدادند که مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی بودند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر از والدین دانشآموزان پسر مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی بود. که از میان والدین دانشآموزان بعد از شناسایی به وسیله آزمون ریاضی کیمت و انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل، مصاحبه بالینی ساختاریافته، آزمون ریاضی کیمت، مقیاس تکانشوری بارات و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بود. از هر دو گروه پیشآزمون، پسآزمون به عمل آمد. در فرآیند اجرا، گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 75 دقیقهای آموزش والدین با رویکرد آدلری دریافت کردند در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها نیز از روش تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد برنامه آموزش والدین با رویکرد آدلری بر کاهش تکانشوری و بهبود سازگاری اجتماعی فرزندان آنها مؤثر است (001/0≥P). به این صورت که منجر به کاهش تکانشوری و سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی میشود. میتوان نتیجه گرفت درمان آدلری روش کارآمدی در بهبود علائم رفتاری دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی است و لازم است تفاوت آن در سایر متغیرهای مربوط به دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی بررسی شود.
کلید واژگان
آموزش والدینرویکرد آدلری
تکانشوری
سازگاری اجتماعی
اختلال ریاضی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه محقق اردبیلیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه
.کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی
.دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی عمومی، دانشگاه رازی کرمانشاه




