مقایسهی عملکرد دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری ریاضی در آزمون برج لندن و مقیاس عملکرد پیوسته
(ندگان)پدیدآور
سلیمانی, اسماعیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مشکل در ریاضیات، ناتوانی در انجام مهارتهای مربوط به حساب است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عملکرد دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری ریاضی در آزمون برج لندن و مقیاس عملکرد پیوسته بود. به این منظور از بین جامعه آماری که شامل کلیه دانشآموزانپایهچهارم، پنجم و ششمابتداییمدرسه ویژه اختلالهای یادگیری و مدارس عادی شهرستان بیله سواردرسالتحصیلی 94-1393 بود، 40 دانشآموز با اختلال ریاضی و عادی از میان جامعه آماری به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محقق ساخته، آزمون هوشی ریون، آزمون ریاضی کی مت، آزمون برج لندنو آزمون عملکرد پیوسته بودند. روش پژوهش حاضر علّی- مقایسه ای از نوع مقطعی انجام شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان با اختلال ریاضیو گروه عادی در آزمون برج لندن و مقیاس عملکرد پیوسته تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که بین توانایی برنامه ریزی- حل مسئله و نگهداری توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضیو گروه عادی تفاوت معنی داری وجود دارد. بنابریافتههایاینپژوهش میتوان نتیجهگیری نمود توانایی برنامهریزی- حل مسئله و نگهداری توجه دانشآموزان با اختلال ریاضی ضعیف بوده و نیازمند توجه هر چه بیشتر دست اندرکاران تعلیم و تربیت می باشد.
کلید واژگان
آزمون برج لندنمقیاس عملکرد پیوسته
اختلال یادگیری ریاضی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili




